Wat voor klachten heb je als je hart in je lichaam niet recht zit, maar gedraaid?

Het ECG is dan dus ook omgekeerd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

De afwijking Situs Invertus, waar alle organen gespiegeld zijn is zeldzaam (ongeveer 1:8.500, verschilt per continent). Er zijn daarvan maar weinig mensen met een met hartafwijkingen (3%).

De meeste mensen met Sinus Invertus (75%) zijn verder normaal gezond en hebben geen specifieke klachten.

De meest voorkomende problemen het Kartagener syndroom of PCD (bij ongeveer 20-25%).

Bij dit syndroom is er een afwijking in de trilhaarcellen. Die trilhaarcellen zitten op verschillende plekken, o.a. in de luchtwegen om het slijm af te voeren. Hierdoor treden er problemen op in de luchtwegen.

Patiënten met PCD hebben vanaf de geboorte herhaald last van verkoudheid, chronische hoest, chronische bronchitis, voorhoofdsholte-ontsteking en longontsteking.

Het is wel handig als je weet dat je organen gespiegeld zijn als je een accute blindedarmontsteking hebt. De arts zal dit anders niet herkennen omdat je pijn aan de andere kant van je lichaam hebt dan normaal. In dat geval is het belangrijk dat een arts weet of je deze "afwijking" hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Geen. Als het maar klopt, maakt het niet uit of het 'gewoon' of in spiegelbeeld zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt hier vervelende klachten van hebben. Dit is een aandoening die zeker met een arts besproken moet worden. Problemen met de luchtwegen liggen het meest voor de hand. Patiënten met deze aandoening kunnen vaak verkouden zijn, of zelfs longontstekingenen oplopen. Ook zijn bij mannen vruchtbaarheidsproblemen bekend.