is er ergens op internet of zo een lijst met hollistisch werkende artsen in België?

Met hollistisch bedoel ik niet persee homeopathen of zo, maar wel met een hollistische insteek. Die dus lichaam en geest als één geheel zien en bij elke "ziekte" beiden in ogenschouw nemen;
Ik heb laatst zo een lijst gekregen voor homeopathen en voor accupuncturisten, dus ik vroeg me af of er ook zo een lijst bestaat voor artsen die hollistisch werken.
Indien dat niet in België bestaat, is Nederland eventueel ook een optie (ik woon in Gent dus best niet te ver over de grens) maar ik heb natuurlijk een voorkeur voor België wegens bereikbaarder.

Toegevoegd na 2 dagen:
Het gaat dus over een dokter in de geneeskunde, die hollistisch werkt en in België. Dankjewel.

7 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien als je googelt op "holistisch" ? Met één L ?
Op deze site bijvoorbeeld kun je per soort alternatieveling per provincie zoeken. De resultaten voor "Belgie" zijn wel vrij pover, maar in nederland is keus genoeg.
http://www.alternatievegeneeswijzen-overzicht.nl/index.php?page=zoeken&vakgebied=36&provincie=4
Ritsuka
7 jaar geleden
http://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/overig/vraag/223216/bedoeld-holistisch-denken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vrag me trouwens af of het verstandig is daar specifiek op te zoeken je krijgt toch wat rare vogels dan. Maar zowel mijn huisarts als de drie vorige huisartsen die ik had, (daarvoor weet ik niet meer, wat ik te jong) werkten absoluut volgens het principe "geest en lichaam zijn één". En ik heb (dus) nooit een huisarts getroffen die die twee los van elkaar ziet. Ze zullen er wel zijn, maar de doorsnee huisarts weet dondersgoed dat er een sterk verband is. Misschien is er wel verschil in interpretatie tussen holistisch en "holistisch" ? De eerste spreekt voor mij voor zich , de tweede wordt inderdaad al snel een beetje zweverig.
Poet
7 jaar geleden
Mijn ex ging jaren naar een holist maar die zag niet dat ze manische depressie had. Dat zag pas de reguliere psychiater waar ze in crisis heen werd gevoerd
Poet
7 jaar geleden
Dus ga alleen naar een holist als je gezelligheid zoekt ipv genezing
Poet
7 jaar geleden
Wie alles tegelijk tracht te bekijken merkt soms de dikke boom recht voor hem/haar op de weg niet op
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat dat dat verschil tussen "gewoon" holistisch en "new age" holistisch is. Dat laatste lijkt mij ook verstandig om BUITENGEWOON ver weg van te blijven. Maar het kan wel weer precies zijn waar vraagsteller naar op zoek is ; ieder zijn meug. En ik vrees ook wel een beetje dat DAT de betekenis is van artsen die zich nadrukkelijk holistisch noemen . Een reguliere arts hoeft dat niet ; die doet dat vanzelfsprekend, behandelt de hele patiënt en niet alleen het zieke orgaan (wat veel kwakdenkers graag verkondigen) en hoeft daar geen etiketje op te plakken.
Cryofiel
7 jaar geleden
Een gewone huisarts kijkt al naar de hele persoon. Zelfs breder dan dat: de mijne keek laatst ook naar mijn leefomstandigheden en mijn omgeving. Als dat niet holistisch is... De specialist die mijn moeder laatst behandelde was ook holistisch bezig. Niet zelf, daar is hij tenslotte specialist voor. Maar wel door de situatie van mijn moeder te bespreken in een team van specialisten uit verschillende disciplines. Hoe holistisch wil je het hebben.... Eén persoon die beweert "holistisch" bezig te zijn bedient zich van mooie praatjes. De mens is te complex om alles in je eentje te kunnen overzien. "Holistisch genezen" is dus een reclamekreet die inspeelt op het gevoel maar geen inhoud heeft.
liveisgreat
7 jaar geleden
mensen, het is mijn eigen persoonlijk keuze welk soort arts ik zoek. Ik hoef me hiervoor op geen enkele manier te verantwoorden. Met alle respect voor mensen die slechte ervaringen hebben, of ene andere zienswijze...
Ik weet heel goed waarom ik deze vraag stel.
By the way: in België is het zeker nog niet bij alle artsen duidelijk dat lichaam en geest een geheel zijn. In Nederland is de psychische hulpverlening ook terugbetaald, in België amper. De overheid spreekt dan wel over "taboe doorbreken" maar men zou beter de financiële drempel doorbreken. Dan volgt het taboe van zelf wel. Ik denk dat het die financiële drempel ook is, die artsen ervan weerhoudt om patiënten systematisch door te sturen bij een vermoeden dat er een meer psychische oorzaak is van de kwaal. Al ga ik ervan uit dat alle ziekten een psychische oorzaak hebben, maar bon.
Ritsuka
7 jaar geleden
mijn huisarts werkt blijkbaar holistisch, ik kwam er paar jaar terug omdat ik bijna elke dag hoofdpijn had. Bleek door de stress op mijn toenmalige werk te komen, waardoor mijn schouders en nek vast gingen zitten en ik hoofdpijn kreeg. Psychische oorzaak dus.
Toen ik beter ging werken aan stressvermindering en goed slapen (en uiteindelijk ander werk had), was de hoofdpijn weer weg. Geen pilletjes aan te pas gekomen.

Antwoorden (1)

En zowaar, ik vind een overzicht van Belgie ;-)

https://www.vindeentherapeut.be/zoeken/9000-gent/holistisch-therapeut-holistische-therapie/150.html

Gemeente invullen, gewenste afstand, en je krijgt een keurig kaartje met daarop alle (op het Intenet aangesloten) alternatieven van je keuze.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is een verschil tussen holistische geneeskunde en therapie. (2 keer de 1e google link genomen) Therapie: bijvoorbeeld via een cursus, voor zover ik weet zonder vooropleiding te doen, maar er zijn ook "echte" psychologen die zo werken.
http://zoma-opleidingen.nl/opleidingen/holistisch-therapeut/algemeen Geneeskunde: heel breed, zowel door reguliere artsen die anders zijn gaan werken als door minder hoog opgeleide gedaan
http://holistischegeneeskunst.nl/ Ik gok dat het de vraagsteller om de geneeskunde gaat aangezien die om een arts vraagt en niet om de therapeuten.
liveisgreat
7 jaar geleden
Jackd het gaat idd over geneeskunde, maar dan wel in België
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik hoop dat ik de vraag inderdaad goed heb begrepen en dat hier de persoon bij staat die ze zoekt ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar "algemene geneeskunde" staat er in het hele rijtje - somatische en psychische - terhapieën niet bij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op vindeentherapeut ga je geen arts vinden.