is kurkuma goed tegen artrose ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.5K
Ritsuka
7 jaar geleden
http://examine.com/supplements/Curcumin/
werken is beter samen met zwarte peper
Ritsuka
7 jaar geleden
werking*
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kijk, dat is nou één van die ongelofelijk bullshitlinks die ik bewust vermeden heb ;-)
Ritsuka
7 jaar geleden
de website die ik link is een goede, ze leggen alle onderzoeken naast elkaar en rapporteren op een objectieve manier of het nut heeft om een bepaald supplement te nemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien eerst eens de C.V. bekijken van de schrijver voordat je iets een onzin-link noemt. Op de korte termijn werkt wat ie aangeeft goed.
Op de lange termijn is het zuur-base verhaal wat twijfelachtig, maar dat gaat hier wat te ver.

Antwoorden (2)

Ik ben er(nog) niet in geslaagd een bron te vinden die naast een bevestigend antwoord niet ook een heleboel onzinnige blabla ventileert, dus maar even zonder bron (Googelen op "Kurkuma Artrose geeft je het hele wonder-oeuvre).

Kurkuma is, net als bijvoorbeeld gember , kaneel en zwarte peper (en wel meer kruiden en specerijen) een soort "natuurlijke ontstekingsremmer". Op basis daarvan zou het ook heilzaam (kunnen) zijn bij artrose, dat natuurlijk een aandoening van gewrichtsontstekingen is. Bij ratten lijkt dat ook het geval te zijn, bij mensen is nog onvoldoende onderzoek gedaan om dat te kunnen stellen. Maar het is een "baat het niet, schaadt het niet"- middeltje (al moet je niet eindeloos slikken, want alles wat wérkt , kan ook négatieve werking / bijwerkingen hebben), en het placebo-effect is ook wat waard, dus je kunt het zeker proberen.

Uit de bron die ik inmiddels wel heb gevonden, blijkt dat het nog niet zo eenvoudig is voor ons om kurkuma goed op te nemen / te "gebruiken" als medicijn. De dosis en de mate van werking laten zich dus slecht voorspellen.

En dat is natuurlijk het geval met heel veel natuurlijke geneesmiddelen die we al eeuwen , zo niet millennia, gebruiken tegen allerlei kwalen : ze werken wel, maar wie zou er nu nog een kopje wilgenbastthee gaan zetten als er paracetamol in de kast ligt ? Als alle genoemde specerijen ZO goed werkten tegen deze kwaal, zou bijvoorbeeld in India artrose helemaal niet vóórkomen. En dat is natuurlijk niet waar.

Neem het gerust, wees blij als het voor je werkt, maar verwacht er geen wonderen van. Het doet niet meer dan "misschien in theorie een beetje helpen". Op de verpakking vaak aangeduid als : 'helpt bij', 'ondersteunt', 'goed voor' en andere loze claims. Meer effect dan van het "verse" (of gedroogde) product als keukenkruid (thee, poeder in water, kruid door het eten) hoef je van - vaak heel dure - pillen bijvoorbeeld niet te verwachten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Kurkuma is inderdaad de nieuwste hype in het alternatieve wereldje. Zal net zo overwaaien als die hele serie vorige tijdelijke hypes.
Cryofiel
7 jaar geleden
Je noemt overigens wilgenbast als tegenhanger van paracetamol. Houd er rekening mee dat elk middel, natuurlijk of niet, alleen werkt bij de juiste dosering. Juist dst is het grote probleem bij natuurproducten: de dosering is de ene keer wel honderd keer hoger dan de andere keer. Daar kun je dus nooit betrouwbaar mee doseren.
Ja,
in ieder geval wel volgens de eerste twee hits die ik via google kreeg.

Toegevoegd na 10 minuten:
In de 1e bron ook uitleg over de werking,
o.a. over de ontstekingsremmende werking.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar staat vooral dat curcuma in zijn natuurlijke vorm eigenlijk weinig doet, en een hele lange opsomming van clinical trials waar nog geen uitkomst van is ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet niet waar jij dat leest.
Eindconclusie: Hence, curcumin represents a new paradigm since it is not yet a recommended intervention in OA but should be considered based on its safety and efficacy. In addition, taken altogether, these data highlight the needs in OA research for the near future as good quality and well-designed trials.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier : However, naturally occurring curcumin cannot achieve its optimum therapeutic outcomes due to its low solubility and poor bioavailability. En hier : Clinical trials - het hele stukje ;-) Het lijkt - althans om gericht in te zetten - vooralsnog een beetje te blijven hangen in "veelbelovend" of "veel potentie". Dat het IETS doet staat trouwens buiten kijf hoor, de meeste natuurgeneesmiddelen (niet alle) doen wel IETS, zij het zelden in voorspelbare mate, en vooral tegen kleine kwaaltjes. Maar dat is iets anders dan het als medicijn inzetten tegen ernstige ziektes. Ik heb al op heel wat kwakzalversites kurkuma als kanker-preventie langs zien komen, bijvoorbeeld. Maar daar wordt dus nog volop ondrzoek naar gedaan zonder duidelijke voorlopige uitslagen. Dus je ántwoord is niet fout ofzo, maar de bronnen geven niet per se meer info (nog).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Iets dat na "however" komt is in de ogen van de schrijver minder belangrijk.
Daarvoor zegt ie: "..safety and efficacy":
..veiligheid en werkzaamheid Ik begrijp ook niet hoe je "vooral dat curcuma in zijn natuurlijke vorm eigenlijk weinig doet" haalt uit "cannot achieve its optimum therapeutic outcomes"
translate: "kan de optimale therapeutische resultaten niet bereikt" Daarna ga je off-topic argumenten noemen. Waarom? Om curcuma te linken aan onzin-websites?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat hoef ik niet te doen, dat is op Internet al ruimschoots voldaan ;-)
Blijkbaar interpreteren we de tekst verschillend ; maakt niet uit. Vroeg of laat zullen ze er zeker in slagen een werkzaam middel uit Kurkuma te halen, en intusen kan zelf dokteren niet heel veel kwaad. Er zijn alleen geen gegarandeerde resultaten, maarja, die zijn er met reguliere medicijnen ook niet altijd ; niet iedereen reageert overal het zelfde op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit heeft niks met interpreteren te maken. Eerder met verkeerd vertalen, of met lezen wat je wilt lezen. Vroeg of laat?
Lees die link nog maar eens. Daarnaast is kurkuma in zijn natuurlijke vorm werkzaam.
Niet als wondermiddel, wel als onderdeel van genezende en vooral van ziekte voorkomende voeding.