Heb ik meer kans om dezelfde arm te breken na een breuk?

Heb je, als je in het verleden een dwarse botbreuk hebt gehad, wat daarna is gezet dmv platen en schroeven sneller kans op weer een breuk vergeleken met een andere bot?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.8K
Ritsuka
7 jaar geleden
Het blijft een wat zwakkere plek vaak.

Het beste antwoord

Wanneer de breuk volledig hersteld is, dan is er een dikker laagje bot gegroeid. Deze plek is dan steviger en zal minder snel breken. Soms kun je van de buitenkant een bobbel op het bot voelen waar ooit een breuk gezeten heeft.
Het proces van botgroei is nog niet klaar wanneer het gips er al afgaat. Op dat moment is de kans op een tweede breuk wat groter.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ook de gaten die door de schroeven zijn gemaakt, groeien weer dicht.

In de bron een goede afbeelding van hoe het herstel na een botbreuk gaat.
Erna55