Smoothies ipv fruit?

Kan je ook alleen maar smoothies drinken in plaats van fruit eten? En zoja hoeveel moet je dan per dag drinken?
En dan heb ik het over smoothies met alleen fruit erin en met niks anders toegevoegd

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Over het algemeen wordt geadviseerd twee porties fruit per dag te eten. En dat betekent niet twee grote vruchten of bekers vruchtensap ; dat betekent twee "handkommetjes" fruit, waarmee een banaan of appel al snel twee porties is, een mandarijn of kiwi ongeveer één , en vijf tot acht druiven, aardbeien, frambozen etc.
Meer is niet nodig, en zeker als je al veel suiker binnenkrijgt niet aan te raden, want (gekweekt) fruit bevat tegenwoordig ZO veel suiker, dat het zelfs al niet meer als volledige voeding aan de fruiteters in de dierentuin wordt geserveerd, omdat ze er ziek en dik van worden. Het gehalte dat van nature in fruit zit, vind je tegenwoordig in groentes als wortelen , rode bieten en rode paprika's ; die kun je overigens ook prima in een smoothie verwerken.

Twee porties fruit is dus niet heel veel ; dat komt neer op ongeveer een halve smoothie als je ze "voorkauwt" in de blender. Je zult het dus wel een beetje moeten aanvullen met yoghurt, water , of groentesap. Niet met vruchtensap, want dan mik je er NOG meer suiker door waar je lichaam niks nuttigs meer uit kan halen.

Maximaal één smoothie dus. Van maximaal 2 porties fruit, eventueel aangevuld met minder zoete ingredienten. Drink je meer, of gooi je een 500-ml-glas vol gepureerd fruit, dan krijg je veel te veel suiker binnen. Ook moet je wel de hele vrucht gebruiken, en niet alleen het sap, en de vezels weggooien. VruchtenSAP is namelijk niet of nauwelijks gezonder dan cola of limonade.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zijn mensen die beweren dat fruit alleen maar gezond is als je het ZO opeet, maar dat is natuurlijk onzin ; niemand slikt een hele appel of sinaasappel in één keer door ; die kauw je ook eerst. En blenderen is weinig meer dan voorkauwen. De calorieën die je bespaart door niet zelf te kauwen, zijn verwaarloosbaar en kun je "inhalen" met een stukje kauwgom.