Hoe help ik mijn vriendin van schoolangst af?

Mijn vriendin heeft schoolangst en zit in een andere klas. Ik wil haar wel graag helpen. Hoe kan ik dit het beste doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Wat is dat, schoolangst? Waar is ze bang voor? Wat triggert haar angst?
Erna55
7 jaar geleden
Lief van je dat je je vriendin wilt helpen.
Maar het is lastig om je te adviseren hoe je je vriendin zou kunnen helpen wanneer we haar niet kennen.
Is ze erg nerveus om naar school te gaan, of wordt ze zo ziek van haar angst dat zee niet kan gaan ? Wat je in ieder geval kunt doen is naar haar luisteren wanneer ze erover vertelt. En je kunt haar aanmoedigen om er met haar ouders over te praten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
heeft zij die angst alleen op school of heeft zij die angst ook als zij gewoon over straat loopt? waar is ze op school dan bang voor, voor de mensen, faalangst, bang voor bepaalde lessen waarin zij dingen moet doen die zij niet durft?

Antwoorden (1)

Voor jou is dit wat moeilijk,dit is een ingewikkeld psychologisch probleem.Weet ook niet hoe oud jullie zijn.Tracht om bv samen met haar en haar ouders te bespreken voor psychologische hulp.
U moet vooral snel reageren. We zitten hier namelijk met een kind dat bij manier van spreken met geen stokken naar school te krijgen is. Het is dus voorspelbaar dat het probleem snel zal verergeren. Bovenop de pure schoolachterstand - wat op zich al problematisch is - komen dan nog sociale problemen: de relatie met de schoolkameraadjes wordt moeilijker als kinderen wegblijven van school. Het feit dat de kinderen de afwezigheden ook moeilijk kunnen uitleggen of verantwoorden, wordt ook nog een extra bron van angst. Daarom is het belangrijk dat u bij een schoolweigering meteen ingrijpt. Eerst en vooral moet u nagaan of de lichamelijke klachten - en die zijn er heel vaak bij zo’n schoolweigering - psychosomatisch zijn dan wel wijzen op een achterliggende ziekte. Maar snel optreden is ook belangrijk omdat er oplossingen bestaan voor schoolangst. De cognitieve gedragstherapieën worden al meer dan vijftien jaar ingezet in de strijd tegen schoolangst, en met succes.
fremar