kan je als je autisme hebt de opleiding pedagogiek studeren?

in hoeverre is dit mogelijk? ik heb de diagnose pdd-nos

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als pedagoog ben je gespecialiseerd in de ontwikkeling en opvoeding van kinderen en jongeren. In jouw loopbaan als pedagoog, kun je dus echt iets voor kinderen betekenen.
Of het beroep bij je past is ook belangrijk bij de keuze van een opleiding..
https://www.youchooz.nl/beroepen/pedagogisch-medewerker-kinderopvang/past-het-bij-je
Erna55
7 jaar geleden
Het hangt ervan af waar je moeite mee hebt. Meestal hebben mensen met PDD-NOS problemen op het gebied van communicatie.
Bij pedagogiek gaat het veel over interactie en communicatie. Wanneer je moeite hebt met het samenvoegen van losse gedragingen tot een samenhangend geheel, zul je het moeilijk krijgen in de opleiding.
Het is aan de pedagoog om te zien of er een bepaalde patronen te vinden zijn in de uitingen van een kind.
Het kan zijn dat je moeite hebt om uit verbale communicatie de juiste betekenis te halen. Wanneer je geen onderscheid kun maken tussen grapjes en "serieuze" opmerkingen, dan kun je beter een andere studie overwegen.

Antwoorden (1)

De kans is groot dat daar best mogelijkheden voor zijn.
Elke opleiding heeft een studieadviseur, als je een mailtje stuurt naar de opleiding en het richt aan de studieadviseur dan komt het vast goed terecht. Hij of zij kan je meer informatie geven.

Bedenk wel goed wat je wilt met de opleiding. Tijdens de opleiding en ook in het werkveld is contact met mensen erg belangrijk. Je moet ook leren om mensen een beetje te kunnen 'lezen'en te zien of er iets aan de hand is. Dit kan voor jou lastiger zijn maar dat hoeft niet. Gelukkig is veel ook gewoon aan te leren dus zou het mogelijk moeten zijn.
Ik weet niet hoeveel 'last' je hebt van jouw PDD-NOS dus kan dat natuurlijk niet beoordelen. Dat kan je het beste zelf in overleg met de studieadviseur.

Bij sommige opleidingen hebben ze een andere naam voor studieadviseur maar als je hiernaar vraagt dan kom je er wel. Zoek contact met de opleiding, zij kunnen je verder helpen.