Methaangas is lichter dan lucht en verlaat toch je lichaam langs onder en niet langs boven. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Dat komt omdat de gassen worden gevormd bij de spijsvertering die plaatsvindt in de maag en de daaropvolgende darmen, en de maag laat (normaal gesproken) niets terug door naar de slokdarm.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ het heeft niet mijn eerste belangstelling, maar waarom gaat een "boer" wel naar boven? of is een benedenwindse boer eigenlijk wind?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een boer is over het algemeen het resultaat van ingeslikte lucht (dus weinig tot niet uit gassen gevormd tijdens de spijsvertering). Deze lucht wordt door het kneden van de slokdarm en maag "losgewoeld" uit de inhoud van de darm/maag en die lucht laat je slokdarm en je maag terug naar boven. Zodra de lucht eruit is sluit je maag (normaal gesproken) weer. Als je wel eens goed dronken bent geweest heb je wellicht gemerkt dat je autonome zenuwstelsel dan vertraagd werkt toen er bij een flinke boer opeens maaginhoud meekomt. De winden worden over het algemeen pas verderop in het traject gevormd, wanneer de ingeslikte lucht er dus al goeddeels uit is en e.e.a. dus het gevolg is van gasvorming.
Een aantal bronnen meldt dat de meeste winden helemaal geen methaan bevat, maar dat terzijde.
Normaal gesproken kleven onze (wanden van) darmen aan elkaar als er geen voedsel doorheen gaat. Nu wordt methaan gevormd door oa methaanproducerende bacterien (methanogene bacterien) die grotendeels in de dikke darm zitten. De dikke darm is het laatste stuk voor de endeldarm, dus het zit al dichter bij de uitgang dan de ingang.

Maar belangrijker nog is dat eigenlijk de darminhoud een weg naar beneden gaat door oa de peristaltiek. Door de beweging van de darminhoud door de darmen gaan de wanden van de darmen wat uit elkaar waardoor er mee ruimte ontstaat ook voor de geproduceerde gassen. De winden en dus ook de lichtere methaangassen volgen dus eigenlijk gewoon de weg van de minste weerstand. Want aan de bovenkant vormt de darminhoud samen met de plakkende darmwanden een 'blokkade' zodat de toch al wat dichter bij de anus bevindende gassen hun sneller hun weg naar buiten vinden. Vaak zal het dan ook een mengsel zijn van verschillende gassen.
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Bijna dichterlijk verwoord. :)
Plus