Wat is het nut van hooikoorts, huistofmijt en andere allergieën?

Waarom krijg ik zoveel Allergische reacties? De waslijst is in de loop der jaren alleen maar gegroeid....
Zoals hooikoorts; niet alleen de graspollen maar ook boompollen, op veel huisdieren. Ik kan bepaalde voeding echt niet eten; zoals alle noten en veel fruit, sommige rauwe groentes, ook heb ik last van bronchitis, in de winter snel eczeem en bepaalde antibiotica?
Al sinds mn kinderjaren heb ik last van veel allergieën, altijd maatregelen genomen in huis en anti-histamine medicatie geslikt. Ook heb ik vroeger in het ziekenhuis een langdurige immunotherapie (in de vorm van wekelijkse, daarna maandelijkse injecties) gevolgd. Helaas heeft dit alles weinig geholpen en slik ik bijna het hele jaar hooikoorts medicatie; meestal begint het al in januari/februari tot november.
Ik weet dat deze allergieën erfelijk kunnen zijn, veel hiervan zit idd in mijn familie. Ik ken de tabellen over kruis reacties/allergieën, dus kan rekening houden met veel, maar het blijft gepuzzel...

Is er dan echt geen genezing of alternatief vd anti-histamine medicatie bekend?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
fremar
7 jaar geleden
http://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/gezondheid/vraag/175740/bouwt-lichaam-allergie
Ritsuka
7 jaar geleden
niet alles op deze wereld heeft een nut
fremar
7 jaar geleden
Bij een allergische reactie komt er in het lichaam een stof vrij die ‘histamine’ wordt genoemd. Histamine is de belangrijkste veroorzaker van de klachten bij een (inhalatie)allergie. De groep medicijnen die wordt gebruikt voor behandeling van de allergische klachten is bekend onder de verzamelnaam symptomatische medicatie (of kortweg symptomatica). Bij gebruik van deze medicijnen wordt de werking van histamine geblokkeerd waardoor de klachten afnemen. Voorbeelden van dit type middelen zijn antihistaminica en corticosteroïden, deze zijn verkrijgbaar in tabletten, neussprays en oogdruppels. Het kan nodig zijn meerdere geneesmiddelen te gebruiken om de klachten waarvan u last heeft aan te pakken. Bijvoorbeeld een middel om de verstopte neus te behandelen naast een middel om de jeuk in de ogen te bestrijden. Symptoomonderdrukkende medicijnen zorgen ervoor dat uw klachten tijdelijk snel verminderen (in de meeste gevallen geven ze gedurende een dag verlichting van de klachten). De klachten zullen terugkomen zodra het gebruik van symptomatica wordt gestopt. Antihistaminica
Antihistaminica zijn misschien wel de meest bekende vorm van symptomatische medicijnen die meestal in tabletvorm wordt gebruikt. Bij een allergische reactie komt histamine vrij in uw lichaam en dit veroorzaakt klachten zoals jeuk aan uw ogen, neus en niezen. Antihistaminica blokkeren de werking van histamine en verminderen zo de klachten van de meeste allergieën. De werking treedt snel op en de dosering is meestal éénmaal daags. Corticosteroïden
Corticosteroïden zijn ontstekingsremmende medicijnen, ze onderdrukken de afweerreactie van uw lichaam. Corticosteroïden moeten continu worden gebruikt in de periode dat u in contact bent met allergenen waar u allergisch op reageert. Deze medicijnen worden voornamelijk als neusspray toegediend. Nasale decongestiva
Nasale decongestiva zijn medicijnen die uw neusverstopping verminderen. Ze zijn verkrijgbaar als druppels of neusspray. Ze mogen maar voor een korte tijd gebruikt worden. Bronnen:
- https://www.allesoverallergie.nl/behandeling-van-allergie/
- https://www.allesoverallergie.nl/wat-is-allergie/

Antwoorden (2)

Allergieën hebben geen 'nut', maar zijn een ontspoorde overreactie van een bepaald deel van het immuunsysteem, namelijk het IgE-systeem. De normale functie van dat immuunsysteem is het uitschakelen van 'grote' indringers, zoals wormen.
tinus1969
7 jaar geleden
Allergieën hebben geen enkel nut. Allergieën zijn eigenlijk bijverschijnselen van een an sich prima systeem (onze afweer, immuniteit die we gedeeltelijk met de geboorte meekrijgen en gedeeltelijk tijdens ons leven opbouwen) die echter in onze huidige samenleving wat verstoorde werkingen kan vertonen, door "afwerend" te reageren op onschadelijke en zelfs lichaamseigen stoffen.

Van nature leeft de mens in symbiose met allerlei virussen, bacteriën en parasieten. Sommigen kunnen ons ziek maken, anderen zijn van levensbelang voor ons. Doordat we echter met name sinds de late jaren 70 ernstig zijn doorgeschoten in onze "hygiëne", waardoor we weinig weerstand kunnen opbouwen tegen zo veel mogelijk ziekteverwekkers, onze voeding steeds "schoner" is geworden , we -veelal ook onnodig- antibiotica zijn gebruiken, is ons afweersysteem een beetje in de war geraakt, en zien we steeds meer mensen "afweer" opbouwen tegen onschuldige stoffen. Belangrijker is misschien nog wel dat we heel veel GOEDE bacteriën "wegwassen" , die ons zouden (hebben) kunnen helpen de "etterbakken" te bestrijden, en veel onschuldige infecties niet oplopen die onze immuniteit hadden kunnen versterken toen we jong waren.

Voor zover allergieën dus enig nut hebben, is dat op het punt dat we ons echt moeten afvragen waarom ze zo veel voorkomen, en het een nog altijd groeiend probleem lijkt te zijn.