Weet iemand hoe het komt dat bacteriële vaginose terug komt?

Een aantal maanden geleden heb ik last gekregen van bacteriële vaginose. Ik ben hier voor naar de arts gegaan en heb een kuurtje ( 1 maal 4 tabletten ) antibiotica gekregen.

Dit hielp meteen en heb er geen last meer van gehad. Tot afgelopen maand. Ik was ongesteld en daarna begonnen de zelfde klachten weer op te komen. Wederom een kuurtje gehad, en genezen.

Afgelopen week ben ik ongesteld geweest, vrijdag voor het laatst, en wederom komen de klachten terug. Heeft iemand een idee hoe dit komt en hoe ik er van af kom?! Het is erg vervelend.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.5K
Erna55
7 jaar geleden
Dit kun je het best aan je huisarts vragen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@summerysu, gebruik je tampons?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, laatste tijd hier ook al erg allert op geweest ivm tijd van inhouden..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/bacteriele-vaginose/ ik heb de site ook bij Marleen geplaatst.
erotisi
7 jaar geleden
Misschien een verkeerd antibioticum (breedspectrum) gebruikt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antibiotica zou alleen als laatste redmiddel gebruikt mogen worden. Dankzij de kuurtjes van je huisarts zijn nu de bacteriën overgebleven die zich niet zoveel aantrekken van de antibiotica die je gekregen hebt.
Je kan erop gokken dat het de volgende keer wel goed gaat, maar steeds grotere kans op chronische klachten die nauwelijks meer te genezen zijn, enkel in toom te houden.
Cryofiel
7 jaar geleden
Antibiotica hebben veel nadelen, maar zo superslecht als soms wordt beweerd zijn ze beslist niet. Je moet je dan natuurlijk wel aan de voorschriften houden. Die zijn er niet voor niets... Het belangrijkste is dat je een kuur, als je er eenmaal aan bent begonnen, helemaal afmaakt. Doe je dat niet, dan kweek je resistentie, en dat wil je natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het was een kuur van 1x4 tabletten metrodinazol tegelijk. Volgende dag meteen geen klachten meer. Dus kuur is helemaal afgemaakt, morgen even naar de huisarts.
Cryofiel
7 jaar geleden
Fijn, heel verstandig. Zowel dat je de kuur hebt afgemaakt als dat je teruggaat naar de huisarts, bedoel ik.

Antwoorden (1)

Ben je al gestopt met het (te veel) wassen van je vulva ( met zeep) ? Dat is namelijk hoofdoorzaak nummer één van bacteriële infecties aan de vagina. Water is voldoende,en alsje echt wilt wellicht een parfumvrije, zeepvrije waslotion, maar nodig is dat niet. En ZEKER niet inwendig. Je lichaam is uitstekend in staat zichzelf schoon en op de juiste zuurgraad te houden. Ook en misschien wel juist als je ongesteld bent.

Nou heeft íedere vrouw in haar leven wel eens een infectie, en vaak wel meer dan één, maar zo snel achter elkaar is wel vreemd. Hoewel het warme weer de afgelopen tijd ook wel een rol kan spelen ; bacteriën tieren welig als het lekker warm is.

Een andere oorzaak van herhaalde infecties kan zijn dat je verkeerd afveegt ; van achter naar voor, waardoor er ontlasting - hoe kleine deeltjes ook - in de vagina terecht kunnen komen. Ook dat kan voor vervelende omtstekingen zorgen. Als je er erg bevattelijk voor bent, is het de moeite waard te kijken of je dat kan veranderen in "van voor naar achter" .

Toch is het verstandig met herhaalde infecties een keer de gynaecoloog er naar te laten kijken. Die kan je wellicht ook nog tips geven die op jouw specifieke situatie van toepassing zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens kan ook sperma de zuurgraad in de vagina veranderen waardoor een goed klimaat voor bacteriën ontstaat. Niet alleen is het dus belangrijk dat je partner er ook een goede hygiëne op nahoudt , vooral als hij niet besneden is (onder de voorhuid kunnen interessante hoeveelheden bacteriën leven) maar ook dat je na het vrijen even goed 'doorspoelt' met (alleen) water.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ik veeg altijd het zelfde af, van voor naar achter. Dus verwacht niet dat het daar door komt aangezien ik het de afgelopen maanden pas heb gekregen. Heb je enig idee of het met de menstruatie te maken kan hebben? Ik maak me zelf ook al een beetje zorgen over eventuele baarmoederhals kanker. Is dit reëel?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, menstruatie is an sich een lichaamseigen gebeuren, maar het kan natuurlijk wel zijn dat je in die tijd teveel bezig bent met wassen enzo. En papier in je broek is eigenlijk ook heel slecht*.Er zitten ondermeer bleekmiddelen en pesticiden in de gebruikte materialen (die heel goed de goede bacterieën kunnen doden ten koste van de slechte) . Je zou kunnen proberen over te stappen op de Keeper / Mooncup ; dat is mij de afgelopen 22 jaar uitstekend bevallen. Er is bij mijn weten geen relatie tussen baarmoederhalskanker en bacteriële infecties . Er is wel een relatie met bacteriële infecties aan de baarmoederhals (cervicitis) maar dat spreekt voor zich ;-) *http://www.ninefornews.nl/vrouwen-opgelet-het-grote-gevaar-van-tampons-en-maandverband/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
hier een betrouwbare site van Dr David Njoo, dermatoloog van de ziekenhuisgroep Twente.
https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/bacteriele-vaginose/ Tampons en maandverband bevatten schokkende ingrediënten, zoals bleek en pesticiden. Veel vrouwen denken daar niet aan als ze die producten kopen zegt Mariah Mansvelt Beck (33).
Mariah Mansvelt Beck zal niet helemaal ongelijk hebben, maar zij heeft er wel belang bij en promoot schaamteloos het eigen product merk Yoni.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
(Dat is een betere link inderdaad. Ik heb gewoon de eerste gepakt waar in elk geval op staat wat ik wou zeggen ;-) ) Maar voor mij is belangrijker dat sinds ik de Keeper heb (de rubber versie, niet de moderne siliconen) ik nooit meer blaasontsteking of vervelende infecties gehad heb. http://www.dekeeper.nl Ik heb daarvoor ook een tijd zelf tampons gehaakt/gebreid van onbehandelde katoen, ging ook prima, maar was wel meer gedoe met wassen. wtf is Yoni?? Ja ik weet wel wat de vertaling is....
Ah, nog duurder wegwerpspul voor in je onderbroek. Niet mijn ding.