Hoe val ik het snelst af door fitness?

Hallo,
In oktober ga ik beginnen met fitness en wil daarmee afvallen. Alleen weet ik niet welke toestellen ik moet gebruiken. Dus welke toestellen zijn het beste als je wilt afvallen en waar moet ik opletten bij voeding??

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.6K
Ritsuka
7 jaar geleden
Zijn geen specifieke apparaten voor, een combi van krachttraining en cardio doen een paar keer in de week werkt het beste. En natuurlijk naast je sportschool ook voldoende bewegen, niet uurtje intensief sporten en de rest van de dag op je kont zitten.
Voor afvallen gaat het vooral om voeding. Meer groente en meer eiwitten eten is voor de meeste mensen al een goed begin.
Er is niet echt een werkende methode te noemen, je moet vinden wat jij leuk vind en wat vol te houden is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bereken de aantal calorien die je mag hebben . En hou de regel - 500 aan
Ga dus 500 cal. Onder je aanbevolen zitten . Hou je aan de bovenstaande reacties wat betreft voedsel .
220- je leeftijd is je maximale hartslag
Daar 60% van is je minimaal hartslag & 70% je maximaal sport minstens 3 dagen in de week een uur . Probeer de workouts so leuk en verschillend te houden zodat het niet gaat vervelen en jij het langer vol kan houden . Succes
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"free weights" ofwel losse gewichten.
Daarnaast het kabel toestel. Wat wil je? afvallen als in gewicht verliezen of er vooral beter uitzien en je lekkerder voelen?
Uitgaande van het laatste en dat je niet heel veel tijd hebt:
Krachtraining komt altijd eerst.
Als je tijd over hebt kan je eerst een cardio warming up doen, maar een set met lichte gewichten is sneller. Achteraf kan een cardio cooling down.

Antwoorden (2)

Beste Wouter,

Ik kan hier een hele boek over schrijven, maar ik ga het toch proberen samen te vatten tot een paar zinnen:

Afvallen doe je door cardio-vasculaire trainingen te volgen, dat kan bijv. op de loopband. Niet te intens maar ook niet dat je daar uren over doet. Jouw hartslag dient ong. 70% te zijn van jouw maximale hartslag wil je de perfecte condities scheppen om vet te verbranden. Beste manier om dat uit te zoeken is om volledig tot je maximaal haalbare te hardlopen terwijl je de handvatten vast houdt vd loopband, dan zie je daar je hartslag staan (bijv. 160 of 180 slagen per minuut). Dit kan je vaak niet langer volhouden dan een paar minuten. Met die gegeven kan je op de loopband sporten terwijl telkens jouw hartslag 70% is van dat 160 of 180 slagen per minuut.
In het begin hou je het (ruim) een half uur vol. Daarna steeds langer. Houdt er rekening mee dat vetverbranding pas ong. een half uur later op gang komt, dus alles wat je boven de half uur hard loopt is efficiënt.

Krachtsport (zonder beweging) zorgt er niet voor dat je afvalt. Zorgt er wel voor dat je stofwisseling sneller gaat werken en dat je meer vlees/spieren aanmaakt, maar daardoor gaat het vet nog niet weg (een mooi voorbeeld daarvan is 'sterke man vd wereld', zij hebben ook een flinke laag vet, terwijl ze wel heel sterk zijn). Je kan/mag krachttraining wel evt. combineren met cardio, maar nooit krachttraining alleen (althans, dat zorgt niet voor het beoogde doel, nl. afvallen).

Nu heel kort over voedsel (ik zal me proberen in te houden):
wat bij mij geholpen heeft is minder tot geen suiker, minder zout en meer water.
Water zorgt er voor dat je minder eetlust krijgt.

Oh ja, waar ik ook mee gestopt was is in de late avond veel/warm eten. Dat heeft me ook geholpen.

Maar wat mij het allermeest geholpen heeft is stoppen met lekkernijen, in het begin is het moeilijk, maar nu ben ik zodanig 'afgekickt' dat ik het als zondigen zie als ik een ijsje koop. Lekkernijen zit eigenlijk alleen maar troep in, dan heb ik het nog niet eens over suikers en zoute wat er in zit, maar meer de E-nr's, dus wat niet natuurlijk is, zoals conserveermiddelen. Kort door de bocht noem ik dat gewoon "gif". Hoe meer je gaat uitzoeken wat er allemaal in zit, des te minder je trek krijgt om dat te eten.

Verder zijn er andere factoren waardoor je af zou kunnen vallen, zoals goed uitrusten/slapen, geen stress, rustig aan doen (behalve bij het sporten niet, haha) etc.

Het is n manier v leve
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Krachttraining zorgt wel voor meer spiermassa, en voor het behoud van spiermassa als je in een kcal tekort zit (in combinatie met voldoende eiwitten blijven eten).
Ik neem aan dat je liever een lager vetpercentage hebt (alles strakker) dan een lager getal op de weegschaal maar nog steeds dezelfde vormen (het buikje dat je graag kwijt wilde raken).
Ritsuka
7 jaar geleden
een E-nummer is niet per se slecht, E300 is bijvoorbeeld vitamine C: https://nl.wikipedia.org/wiki/E-nummer
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Veel goeie dingen maar ook onwaarheden.
sterke man vd wereld’ een goed voorbeeld?
Nee, dat is een aparte tak van sport. Ze eten heel veel, altijd. Dat is de manier op zo sterk mogelijk te worden.
Wil je spieren voor een bodybuilders wedstrijd zichtbaar maken (cutten), dan blijf je "gewoon" krachttraining doen maar ga je iets minder veel eten en eventueel een beetje cardio erbij.
En dat laatste komt dicht in de buurt wat de meesten bedoelen als ze 'afvallen' zeggen.
Meer spieren, minder vetmassa.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had het meer over droog trainen c.q. cutten. Daardoor val je af, althans, neemt de volume af. Spieren wegen zwaarder dan vet, dus dat merk je dan niet of nauwelijks op je weegschaal dat je bent afgevallen, maar wel aan de broek die opeens te groot is. I.t.t. bulken, dan neemt de volume/massa wel toe. Hij heeft het volgens mij niet over meer spieren/vlees/volume, alleen over minder vetmassa. (correct me if I'm wrong). Dus tenger worden. En door conditie-sporten te beoefenen, spreek je je rode spieren (die weliswaar iedereen in een bepaalde mate heeft, maar sommige minder ontwikkeld dan andere). Een hardloper of een wielrenner is tenger, hij heeft conditie. Een bodybuilder of een powerlifter is niet tenger, hij spreekt eerder zijn witte spieren aan (dus korte explosieve momenten kan hij aan) die zien er niet tenger uit. Nadat je vetpercentage omlaag is gegaan (dat je conditie-oefeningen hebt gedaan) kan je er altijd voor kiezen om daarna geleidelijk steeds meer krachttraining te doen. Sterker nog, je ziet niks van de spieren (bijv. sixpack) terwijl daar een laag vet overheen zit. Vroeger had je ook 'afval' shows, waar ze zoveel mogelijk conditie-oefeningen gingen doen, maar niet of nauwelijks krachtoefeningen. @Ritsuka: het is wel ong. gelijk als vitamine C, maar geen natuurlijke, het is gewonnen door chemische oxidatie. En daar wringt de schoen bij mij (dat het gemodificeerd is). Dat geldt voor ALLE E-nr's, dat er in de lab er 'iets' mee gedaan is waardoor het bij mij het predicaat 'gif' verdiend. Dus is vitamine C hetzelfde als E300? Nee. Het is een ascorbinezuur wat in de lab is gemaakt. Het heeft wel (ong) dezelfde eigenschappen en werking/gevolgen, maar het zou andere bijwerkingen kunnen hebben (zoals kankerverwekkend) wat natuurlijke vitamine C niet heeft. Verder zijn dit eigenlijk allemaal details. Fit en gezond leven is een hele levensstijl. Je wordt er mee wakker (bijv. je gaat een rondje hardlopen) en je gaat er ook mee slapen. Je bent er 24/7 mee bezig (bij wijze van spreke). Men kan niet parttime 'gezond leven', bijv. alleen een paar uur per dag of alleen in het weekend. Afvallen hoort eigenlijk geen doel an sich te zijn maar eerder een tool/hulpmiddel om je doel te bereiken, nl. lekker fit in je vel voelen. Het is eigenlijk een hele 'mindset' wat veranderd moet worden om het beoogde doel te bereiken, alleen dan kan je het gemotiveerd blijven doen (anders komt het over als een soort 'straf' of 'dwang').
Ritsuka
7 jaar geleden
heb je een bron dat het kankerverwekkend zou zijn als ascorbinezuur in een lab gemaakt zou zijn?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ritsuka:
Bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/98727-het-dodelijke-gevaar-van-vitaminepillen.html Citaat: 'Het lijkt er sterk op dat ascorbinezuur (vitamine C) huidkanker en andere kankers veroorzaakt.' We gebruiken voorzichtige benadering (omdat de onderzoeken hiervan nog in volle gang zijn).
Zo gebruikt de bron 'het lijkt er sterk op ...'.
En ik gebruik: 'het zou andere bijwerkingen kunnen hebben'. Dus niet de directe benadering welk jij getypt hebt 'zou zijn'. 'Zou kunnen hebben' vs 'zou zijn'. Daar zit een subtiel verschil tussen :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ mede voor de verduidelijking.
Ritsuka
7 jaar geleden
Bedankt voor de link, maar wat ik mis in het artikel is een link naar het originele onderzoek.
Zo staat er bijvoorbeeld niet bij vanaf welke dosis vitamine C kankerverwekkend zou kunnen zijn.
Bewegen brengt effectief minder "voordeel" dan minder eten, maar helpt wel enorm bij afvallen, omdat je spieren opbouwt , en spieren gebruiken meer energie dan vet. Ze zijn echter ook zwaarder ; als je voorheen een behoorlijk slappe hap was, kun je dus in eerste instantie zelfs iets áánkomen. Maar dat is een goed teken. Doe dus niet alleen jezelf wegen, maar vooral ook méten.

Het meeste vet verbrand je als je langdurig en niet te intensief traint ; lange (stevige) wandelingen, veel (door)fietsen, en trappen lopen. Dingen die op de sportschool ook wel kunnen maar dan uitermate saai zijn. Zelf was ik die omgeving snel zat en ben mijn beweging in de vrije natuur gaan uitoefenen ; ineens duurde een uurtje niet meer eindeloos maar vloog het om ;-) Maar dat hangt van je persoonlijke voorkeur af, en in hoeverre je de stok achter de deur nodig hebt van wat de sportschool je kost.

Het snelst val je af door regelmaat te hebben in je beweging, en daarnaast op je eten te letten. Maar dat is een open deur. Je vraag "hoe val ik het SNELST af " is echter een onjuiste ; je doel moet zijn definitief en blijvend af te vallen. en niet zo snel mogelijk. Alles wat je meer afvalt dan een kilo per week a twee weken (afhankelijk van je startgewicht) komt er uiteindelijk net zo snel weer aan, met rente. Wil je definitief afvallen, dan zul je van anders eten en meer bewegen een lifestyle moeten maken, die je je hele leven kunt volhouden. En als je bij wijze van spreken NU al met tegenzin naar de sportschool gaat, gaat hem dat niet worden. Vind je het daarentegen juist heel erg leuk, dan maak je een goede kans. Maar dan zijn dus de loopband, de hometrainer, de crosstrainer, de stairclimber en de roeimachine de apparaten die je moet hebben. De rest is meer voor als je specifieke spiergroepen wilt trainen. Ook groepstrainingen (dat gehup voor de spiegel) kunnen zoden aan de dijk zetten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
meten of foto's maken is goed om je vooruitgang in de gaten te houden. De weegschaal verteld niet het hele verhaal inderdaad.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op welke vraag is dit een antwoord?
Daarnaast een aanname dat vraagsteller te veel eet. Mogelijk wordt er al een tijdje geklungeld met diëten. Natuurlijk afhankelijk van wat ie nu eet, maar als hij flink aan de bak gaat zou het zelfs kunnen dat hij meer mag gaan eten om gewicht te verliezen.