Waarmee veegde men zijn billen af voordat het papier bestond?

In de natuur heb je daarvoor bladeren of gras, maar hoe deden ze dat als ze in de stad woonden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.8K
rose
13 jaar geleden
Misschien met het partijprogramma van de PVV?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahhhah! Rose Maar wel een goede vraag hoor!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Rose, zou ik ook doen als ik het had.

Het beste antwoord

Aangenomen wordt dat mensen begonnen zich te reinigen met bladeren en takjes. Later werden ze meer vindingrijk en werden allerlei andere voorwerpen populair. De leefplek van de mens was daarbij doorslaggevend. Mensen die bijvoorbeeld in kustgebieden leefden, gebruikten vaak mossels of andere schelpen. Op Hawaï werden stukken schil van een kokosnoot gebruikt, en aan het hof van Louis XIV werd zelfs zijde gebruikt.

De Romeinen bouwden grote gezamenlijke openbare toiletten. Er werd nog geen papier gebruikt, maar een soort van spons die op een stok was bevestigd. De rijke Romeinen gebruikten wol en rozenwater. Wol werd ook gebruikt door de Vikingen, terwijl in Middeleeuws Europa voornamelijk gras en hooi werden gebruikt. Eskimo's gebruikten sneeuw en toendra mossen. In China werd al vanaf 1391 grote vellen papier gebruikt door de keizers. Jaarlijks werden er zo'n 720.000 vellen geproduceerd.

In India, Indonesië en een aantal arabische landen wordt vandaag de dag nog steeds de hand gebruikt. De linker hand, om precies te zijn. Vandaar dat wij nog steeds een hand geven met rechts. De linker is immers onrein! De Islamitische leer schrijft voor dat er geveegd moet worden met stenen of stukken aarde, daarna gereinigd met water en tenslotte gedroogd met linnen. De echte fanatiekelingen dragen deze attributen nog altijd bij zich voor het geval dat...

Op het Amerikaanse platteland gebruikte men maiskolven. In de achttiende eeuw kwam de krant op in Amerika, en van het krantenpapier werd dankbaar gebruik gemaakt. Er gaat een verhaal de ronde dat een rijke adelijke zijn zoon opdroeg om altijd een goedkoop boekje met Latijnse gedichten mee moest nemen. Op deze manier had hij iets te lezen op de pot en ging elke gelezen pagina een nuttig einde tegemoet!

In 1857 produceerde de New Yorkse zakenman Joseph Gayetty het eerste verpakte toiletpapier.

Voor meer informatie over de geschiedenis van het toiletpapier: zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha ha moslims me stenen? ha is dat echt waar ? wat een pijn zeg....

Andere antwoorden (18)

Vingers en een beetje water?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de blote handen!

Wel eens zonder toiletpapier komen te zitten? In de Middeleeuwen maalde men daar niet zo om: daar veegde men zich gewoon met z'n blote handen af! Niet zo heel fris en dus begint men later hooi, gras, mos, platte steentjes, houtspaanders en zelfs dennenappels(!) te gebruiken om de billen af te vegen. Toiletpapier wordt pas in 1857 uitgevonden door de Amerikaan Joseph C. Gayetty uit New York. Zijn uitvinding is niet alleen schoon, maar zou ook aambeien helpen voorkomen.
Zo'n twintig jaar later komt stadsgenoot Seth Weeler op het idee om het toiletpapier op te rollen. In het begin is het product nog niet erg populair. Pas na de Tweede Wereldoorlog krijgt het toiletpapier ook bij de Nederlander een vaste plaats op het boodschappenlijstje, al blijft het tot aan de jaren vijftig een decadent statussymbool.
Tegenwoordig gebruikt de doorsnee volwassen Nederlander anderhalve rol per week. Goed vegen met (droog) toiletpapier alleen is echter niet voldoende: het achterwerk blijkt namelijk een goede broedplaats voor bacteriën. Sommige culturen gebruiken dan ook geen toiletpapier, maar wassen na het poepen hun billen met water; een goede gewoonte die door veel militairen uit voormalig Nederlands-Indië wordt meegenomen naar Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gadver
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeeeeel erg mee eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jegh dennenappels. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ook dat lijkt me niks, maar als je alleen dennenappels hebt heb je geen keus, denk ik.
Mijn opa en oma hadden eind jaren 40/ begin 50 geen toilet. Zij poepten op een ton die wekelijks werd opgehaald en door een lege werd vervangen. De billen werden geveegd met krantenpapier. Later kwam er nog een fles water bij om ev. na te spoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je goede voeding tot je neemt, is je ontlasting zo optimaal dat je helemaal niet hoeft af te vegen. Ooit een dier gezien die zijn billen afveegt?

Vroeger spoelde men met water. Doen ze in veel oosterse landen nog steeds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon met water. Kijk maar naar bijvoorbeeld de Fransen die maken nog steeds gebruik van water middels een Bidet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die bidet-spoeling is wel voor de dames en wel voor pomp nummer 1 en niet voor pomp nummer 2.
:-))
Inderdaad zoals veel beantwoorders al zeggen, met de vingers en met water.
Ik wil er nog iets aan toevoegen:
Volgens een bepaalde reclame wil men Afrika ook aan het wcpapier krijgen. Dat zal heel veel bomen gaan kosten!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeft niet want je kunt heel goed wc papier maken van gerecycled papier.
De engelse Upperclass rond 1820 maakte gebruik van eekhoorntjes. De staarten van de tam gemaakte diertjes werden eenmaal gebruikt, waarma het diertje werd losgelaten in zogenoemde ''happens''. Een soort vijver waar het diertje in kon rond zwemmen waarna de staart weer schoon was en in principe klaar voor een volgende ronde. De eekhoorntjes werden in groepen van 30 tot 40 volwassen exemplaren gehouden. De uitdrukking 'shit happens' vindt hier haar oorsprong.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de VOC schepen had je voor op het galjoen twee toiletten staan voor de bemanning. In feite betrof het hier een plank met een gat er in. De Duitser noemen dit een Plonsklo. Lekker fris dus. Deze toiletten heten in die tijd secreten of gemakken. Als ik vroeger wel eens stout was schold mijn moeder me wel eens uit voor ‘jij secreet”. Later realiseerde ik me pas dat ze me voor poepdoos uitschold. Ik kan haar er jammer genoeg niet meer op aanspreken.
Omdat de reis naar de oost ongeveer acht maande in beslag nam, bleef men wel eens langer op zo’n gemak zitten als noodzakelijk was. Als mensen in Nederland tegenwoordig ergens lang over doen, dan zeggen we “hij neemt zijn gemak er van”. We realiseren ons niet dat deze uitspraak al 400 jaar oud is en afkomstig is van het lange zitten op de gemakken.
Terug naar je vraag. Ook op de VOC schepen had men geen toiletpapier en ook geen kranten. Die heb ik in de oorlog nog gebruikt en had altijd zwarte billen. Daarwordt je flink van zei mijn moeder dan en zo is geschied.
Natuurlijk hadden ze veel Bijbels aan boord, maar als je daar een bladzijde uitscheurde werd je gekielhaald. Dus dat lieten ze wel. Nu waren de scheepsbouwers in die tijd zeer inventief. Ze hadden als oplossing een lang stuk touw overboord hangen waarvan het uiteinde uitgeplozen was. Omdat het in het toen nog schone zeewater hing, was het altijd zeer schoon. Het werd door de gebruiker omhoog gehesen en tussen de bilnaad door gehaald. Daarna werd het weer over de railing gegooid, klaar voor de volgende gebruiker. De naam van dit touw was, je raad het al, het “allemansend”.
Het leuke is dat als je naar een Amsterdamse bruine kroeg gaat, er vaak een bel boven de bar hangt. Als je hiermee klingelt moet je een rondje betalen. Dus niet aankomen. Het touwtje wat een de klepel hangt heet heel toepasselijk het allemansend en die naam heeft dus ook de 400 jaar overleefd. En zo verandert er soms niet zo veel in 400 jaar.
Tot het volgende ware verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel mooi verhaal!
Dikke plus
Ik denk dat de meeste mensen hun billen meestal helemaal niet afveegden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het Romeinse Rijk was de spons populair om je billen mee af te vegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je slechts een kort antwoord geven. Met alle mogelijke dingetjes als bladeren, steentjes, schelpjes, stukjes boomschors enz. enz. werd dat gedaan. Dus als het toiletpapier nu eens op is dan weet jij in elk geval hoe je redden kunt.

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bladeren, steentjes, schelpjes, stokjes, boomschors? In de stad zei ik toch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel eens op een Franse hurk wc gezeten waarbij het water en andere ingredienten over je nieuwe gympen stroomt? Motto: veel toiletpapier meenemen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mensen niet konden beschikken over de zaken die ik hiervoor al genoemd heb, resteerde het enkel de handen.
Dus stedelingen moesten zich doorgaans zo behelpen. Voor wat betreft de reactie over de Franse toiletten kan ik alleen maar zeggen: Die opmerking is niet relevant. Toch grappig omschreven, dat wèl.
In frankrijk gebruikten de rijken mensen linnen om hun kont af te vegen voordat toiletpapier werd uitgevonden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De steden waren nog niet zo groot als tegenwoordig, maar vermoedelijk werd het bij gebrek aan bladeren inderdaad met de hand gedaan... daarom is het in bepaalde culturen nog onbeschoft om de linker hand te geven.... (omdat die gebruikt werd voor het afvegen van de kont...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mé oude kranten en daar voor met nix :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het oude japan met een soort stokje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen in het oude Japan. Op het huidige platte land kreeg ik het nog aangereikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, een authentieke reiservaring!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lekker ijsco!
met oude voddedoeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En daarna bracht je ze naar de voddenboer...
ha doet me denken aan een jiskefet aflevering van vroeger

had eentje jeuk aan zn ***** en toen werd de jeuk zo erg dat ie glasscherven ging gebruiken om zn **** af te vegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uit de bundel "een staafmixer als vibrator" ??
Jiskefet lijkt me geen betrouwbare bron...
op kamp was dat gewoon boven een put in de grond en bij vertrek werd de put gedempt, we gebruikten indertijd krantenpapier, wel eerst gelezen !!!