Iemand die zelfverzekerd is, is zich bewust van zijn of haar eigen kwaliteiten en in staat van daaruit te handelen en oordelen.

Iemand die arrogant is, is overtuigd van zijn of haar kwaliteiten (die niet zelden door dezelfde worden overschat) en staat zichzelf daar op voor, kijkt neer op anderen en handelt en oordeelt vanuit een gevoel van meerwaarde.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Als je zelfverzekerd bent, ben je overtuigd van je eigen kunnen. Indien je arrogant bent, denk je beter te weten of te zijn, dan iemand anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+mooi Conan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gezegd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad,heel treffend uitgelegd !
Zelf zie ik er niet veel verschil in. Maar teveel zelfvertrouwen komt wel arrogantie tevoorschijn. Maar ik probeer het wel uit te leggen, hoe ik erover denkt.

Zelfvertrouwen is dat je zeg maar tevreden bent over jezelf. Dat je gewoon dingen durf te uiten en je eigen mening geven enzo.

Arrogantie is dat je jezelf helemaal te gek vindt. Maar dat vind ik geen zelfvertrouwen meer maar juist opschepperij.

Toegevoegd na 31 seconden:
Okee,, ik zie dus wel de verschil,, muwahahaa.xD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfverzekerde mensen zijn juist niet arrogant. Arrogantie is een vorm van onzekerheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Arrogantie heeft met gedrag te maken. Zelfverzekerd zijn is meer een gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1-ik kan de hele wereld aan.
2-ik ben de beste,niemand kan aan mij tippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je arrogantie bent, zal je jezelf boven een ander plaatsen.
Als je zelfverzekert bent, zal je altijd naast iemand staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitspraak: zɛlfərˈzekərt
Bijvoeglijk naamwoord

(van iemand) met veel zelfvertrouwen. Synoniem: zelfbewust. Antoniem: onzeker

Uitspraak: ɑroˈxɑnt
Bijvoeglijk naamwoord

iemand die zichzelf heel goed vindt en op anderen neerkijkt. Synoniem: verwaand. Synoniem: hooghartig. Synoniem: zelfgenoegzaam
`een arrogante houding`
een arrogante bal/kwal (= een verwaande man)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk deze, ik heb hier ooit een stuk over geschreven. Trots- arrogantie mechanisme. (Bijna hetzelfde dan..) Volgens mij is het zo, dat indien trots niet wordt beantwoord, omdat trotse mensen extra alert zijn en om respons verlegen zitten, het terugslaat en arrogantie wordt. Het is die verbeten zelfbeschermende houding die zegt, "ik ben wel goed, en heb jullie goedkeuring niet nodig"
Zelfverzekerd is dan, als je je goed kan voelen, zonder daarvoor trots of arraogant te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelverzekerdheid wordt als een goede, positieve eigenschap van de mens gezien en arrogant als een slechte, negatieve.

Van deze beide karaktereigenschappen kun jezeggen dat de ene de zonzijde vertegenwoordigt terwijl de andere de schaduwkant aanduidt.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zelfverzekerdheid lijkt een verworven, positief iets
arrogantie klinkt naar, vervelend zelfs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zelfverzekerd bent, dus in feite zeker van jezelf hoef je nog niet arrogant te zijn. Arrogant is hooghartig, je voelt je verheven boven anderen. Je keurt (in jouw ogen) minderen geen blik waardig. Als je zelfverzekerd bent stap je open op de mensen af. Je bent er namelijk zeker van dat je in de smaak zult vallen bij anderen. Arrogantie is ook vaak een gevoel van verlegenheid, zich geen houding te weten geven. Men komt dan vaak arrogant over omdat men zwijgt en kijkt. Lachen staat zo stom en daardoor lijkt het of diegene niet veel interesse in anderen heeft en dus zichzelf erboven stelt, omdat hij/zij vaak een stoicijnse blik heeft, dat weer als arrogant gezien wordt.
amc
14 jaar geleden
dat is het verschil tussen vertrouwen hebben in je beoordelingsvermogen en je daadkracht en het overschatten van jezelf....zodat je neerkijkt op anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zelverzekerd= denk aan beiden of meerdere partijen
arrogant= denk alleen aan je zelf en niet aan de gevolgen voor de ander
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij zelfverzekerdheid ben je alleen zel betrokken bij arrogntie maak je je groter dan je bent en dat doe je mede door de ander te kleineren of diskwalificeren.
Dus arrogantie is ten koste van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zelfverzekerd bent sta je gewoon stevig in je schoenen. En weet je wat je kunt.
Als je arrogant bent loop je naast je schoenen. En je overschat jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt
volgens mij is het verschil als je zelfverzekerd bent ken je je zelf en ken je je vaardigheden.
Als je arrogant bent verhef je jezelf boven anderen en sm ten koste van anderen. Arrogantie is vaak gedrag om je onzekerheid te verbergen..