welke activiteit is goed met steunkousen nav trombosebeen?

mijn man heeft kousen aangemeten gekregen nav een trombosebeen. wat kan hij nu het beste doen? veel wandelen, fietsen, zwemmen, in bad liggen, of juist niet? en niet "alles met mate" want daar worden we niet wijzer van.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (2)

Langdurig stilzitten of stilstaan moet je juist vermijden, dat is niet goed. Er zijn verder geen beperkingen wat betreft beweging en inspanning. Luister naar je lichaam, en breidt de activiteit uit als het goed gaat. Beweeg elke dag minstens een half uur. Hou je van wandelen of fietsen, dan ga je dat gewoon lekker doen. Eerst een klein rondje om te voelen hoe het gaat. En dan steeds verder.
Amadea
7 jaar geleden
Niet stil bijven zitten in één houding. Bewegen, ja en sporten is geen probleem : wandelen , fietsen , hardlopen en natuurlijk zwemmen.

Zwemmen is in het algemeen de beste sport omdat je door de gewichtloosheid in het water geen zware eisen stelt aan je spieren. Het is een prima sport. (Hoe het zit met de steunkousen, geen idee, dit moet je even navragen.)

Ook wandelen is prima , maar fietsen ( of spinnen ) kan natuurlijk ook.

(Uit de bron:)
Zijn er nog beperkingen voor de toekomst?
Het merendeel van de patiënten zal weinig klachten overhouden van het trombosebeen. Bij patiënten die klachten houden is het belangrijk zoveel mogelijk een steunkous te dragen en langdurig staan te vermijden.

>>Sporten is geen enkel bezwaar, alleen krachtsporten en
gewichtheffen, die een zware statische belasting voor het been vormen, dienen vermeden te worden. Wandelen, fietsen, hardlopen en zwemmen vormen over het algemeen geen probleem bij patiënten die een trombosebeen hebben gehad.

http://www.flevoziekenhuis.nl/patientenfolders-download/chirurgie/2249-diepe-veneuze-trombose-van-het-been/file

Toegevoegd na 1 minuut:
Kan ik reizen als ik een trombosebeen heb?
U kunt op reis, als u bloedverdunners gebruikt is er geen kans op uitbreiding van de
trombose. Voorkom langdurig in één houding zitten, probeer zoveel mogelijk in beweging te
blijven, span de kuitspieren regelmatig aan door de voeten afwisselend te buigen en te
strekken. Drink voldoende en voorkom uitdroging. Alcohol heeft een uitdrogend effect
evenals koffie en thee, gewoon water is het beste.