Ik heb stemmen in mijn hoofd van plaatjes of teksten die ik heb gezien. ik heb ook dat ik wegduik als er iemand langs komt is dit een ziekte?

Nou dit heb ik al van jongs af aan ik wil weten of dit een ziekte of aandoening is en waar ik hulp kan vinden

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (2)

lijkt mij eerder toch iets psychotisch,laat je doorverwijzen naar een psycholoog en of psychiater.
fremar
7 jaar geleden
Het ligt er helemaal aan of die stemmen, of dat wegduiken, je leven zodanig beïnvloeden dat je er last van hebt - of dat het mogelijk je leven zelfs gaat beheersen.

Zolang je er geen problemen van ondervindt, is het niet direct nodig om ermee naar een arts te gaan. Iedereen heeft tenslotte recht op zijn eigen tics, zeg ik altijd maar, zolang die tics jou en anderen geen schade toebrengen.

Heb je er wel echt last van, dan zou ik via de huisarts een doorverwijzing vragen naar iemand die hier meer van weet. Die kan jou leren er wél mee om te gaan. Vaak is de zekerheid dat je weet hoe je ermee om kunt gaan al voldoende om dit te veranderen van "best wel een probleem" in "onschuldig verschijnsel". En anders is misschien een diepgaandere therapie en/of medicatie mogelijk.

Kijk dus wat dit met *jou* doet, en laat daarvan afhangen of het de moeite waard is een bezoekje aan je huisarts te brengen.

Toegevoegd na 1 minuut:

Omdat een huisarts zo toegankelijk is, kun je hem of haar ook de vraag stellen:
"Dokter, ik heb deze verschijnselen nu. Best vervelend, maar ik kan er eigenlijk heel goed mee leven. Wat ik graag van u wil horen is of zoiets blijft zoals het is of misschien zelfs minder wordt, of dat het erger gaat worden. Want als het erger gaat worden wil ik er graag nu al iets aan doen. Maar als het blijft zoals het is, of zelfs zal verminderen gedurende de jaren, doe ik er liever niets aan."

Kortom, gewoon open overleggen over wat voor *jou* de beste optie is.

Cryofiel
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Mooi antwoord.
Het voornaamste is inderdaad of je er wel of niet last van hebt.
Er zijn tal van mensen die complete films nog een keer zien in hun hoofd (maar dan ook echt zien). Gesprekken (of delen van gesprekken) die letterlijk blijven hangen.
Ik ken zelfs mensen die stemmen horen die hen raad geven om iets wel of niet te doen (bij deze mensen zijn de stemmen vriendelijk en niet dwingend). Al deze personen hebben er in het dagelijks leven geen last van. Sommigen zelfs profijt. Zijn ze anders dan anderen? Waarschijnlijk wel. Moet ze er daarom iets aan doen? Ik zou niet weten waarom.