Bestaat er ergens een lijst waarop je kan zien welke namen Nederlandse medicijnen in het buitenland hebben en andersom?

Toegevoegd na 2 uur:
Mensen uit het buitenland vragen mij soms bepaalde medicijnen voor hen te organiseren en komen dan met mij onbekende namen. Hoe moet ik weten of het om een (vrij) onschuldig asperientje gaat of om een levensgevaarlijk medicijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag dan om de Latijnse benaming en hoeveel mg. het moet zijn.

Het beste antwoord

Google op de werkzame stof en dan het betrefende land er bij.
Test maar uit: ibuprofen great britain farmacy

Toegevoegd na 18 uur:
Als een medicijn in Nederland zonder recept verkrijgbaar is dan is dit een relatief onschuldig middel.
Als je met de lijst met "onbekende" namen naar de apotheek of drogist gaat kan deze je een deskundig advies geven.
Laat de persoon die de middelen in moet nemen altijd de bijsluiter lezen.

Zelf zoeken op werkzame stof kan via onderstaande link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

gezocht, niets gevonden helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook. Zijn wij sufferds?
Alle medicijnen hebben een bijsluiter met de werkzame stoffen erin beschreven. Dat is altijd Latijns en in elk land leren de artsen de Latijnse benamingen.
Neem dus gewoon de bijsluiters mee.

Toegevoegd na 48 seconden:
Wat ook handig is om bij de arts een medicijnen paspoort te laten maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/MedicijnGroepen/default.aspx?mId=10683&rId&search=C

Op deze lijst kan je de werkzame stof zien van de medicijnen.
Hoop dat je er iets mee kan.
Anders de Latijnse naam vragen, die is internationaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de meestse merknamen of werkzame stoffen zijn te googelen, ik boekvorm is "medicijnen" van ivan wolffers het meest accuraat. alleen komt dat boek niet elk jaar uit, ben er zelf naar opzoek geweest en alles was uitverkocht. dus dat zou dat toch antiquarisch moeten.

http://www.ivanwolffers.nl/index_top.htm

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/medicijnen-2006-2007/1001004002604839/index.html