Is het slecht voor je stembanden om je stem hoogte the veranderen. Zoals piep stemmetjes na doen etc etc?

Stel je doet dit vele keren in een week kan dit gevolgen hebben op de ontwikkeling van de stembanden (puber) of de stem banden aan tasten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Het ligt eraan hoe je het doet. Het is bijvoorbeeld wel zo dat voorlezen met allerlei stemmetjes slecht kan zijn voor je stem, hoe leuk het ook is om het verhaal zo te verlevendigen.

Een piepstemmetje hoeft op zich niet heel slecht te zijn, als je het maar op een voor je stem ontspannen manier doet. Dat ligt ook een beetje aan de normale hoogte van je stem. Als jij een lage stem hebt, zul je met een piepstemmetje je stembanden eerder overbelasten dan als je van jezelf al een hoge stem hebt. Als je je stembanden overbelast merk je dat vanzelf, (pijn, heesheid, veelvuldig behoefte om te kuchen) en dan doe je er verstandig aan om ermee te stoppen. Blijf je langdurig je stem overbelasten, dan kunnen er verdikkingen ontstaan op je stembanden, en uiteindelijk knobbeltjes. Je moet dan (langdurig) volledige stemrust houden, en soms is zelfs een operatie nodig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb iemand uit mijn vrienden groep die nog wel is zijn stem super zwaar maakt. (Je voelt soms de trillingen door de muur heen haha!) En die doet hij aardig vaak, Hij is 15 en heeft voor een gemiddelde 15 jarige een best lage stem. Maar dit kan alleen je stem banden overbelast maken? En niet de ontwikkeling van de stem banden van het padje af gooien?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
We kwamen in een discussie erover en wouden het uiteindelijk allemaal wel weten, verder was er op internet niet ontzettend veel te vinden.
Op zich is het niet zo erg, maar vooral als je het vaker doet zal je merken dat je er wel soms hees van wordt. En als je hees bent is het niet goed om zoiets te doen, dan kan je je stem kwijtraken voor een paar uren ofzo.
Maar als het maar soms is, dan is het niet zo erg, (bij de meeste stemmetjes, bij sommigen zul je merken dat het pijn doet, daar zul je dan best mee stoppen).
Xx