Dat zijn nakomelingen van kaasvlieg, Piophila casei. Deze vlieg eet dierlijke producten zoals (uiteraard) kaas, vis, vlees en is bekend als een schadelijk insect.
De larven leven in rottend hout, paddenstoelen of zwammen. Er zijn ook soorten die zitten in vogelnesten waar ze bloed zuigen van jonge vogeltjes, of op kadavers van grote beesten en ewitrijk voedsel.

Anthoni van Leeuwenhoek beschreef de maden van de kaasvlieg al in 1692. Eerst werd gedacht dat de maden ontstonden door het rottingsproces in de kaas, maar later ontdekte men dus dat de maden door toedoen van een kleine vliegensoort in de kaas kwamen. (Ook een gewone kamervlieg kan soms trouwens eitjes leggen op of in kaas).

Mijten hebben voorkeur voor droge harde kaassoorten, terwijl maden meer gevonden worden in zachte of bedervende kaas. De vlieg kan ook eitjes leggen in harde kazen met scheuren die aan de buitenkant vochtig geworden zijn.
Amadea