ik heb al 4 dagen geen eetlust, moet ik de dokter bellen?

Ik heb niet bepaald stress, heb de komende week wel een toetsweek, maar daar ligt het denk ik niet aan. Ik heb geen zin om iets te eten maar moet met moeite wel wat eten maar dan word ik misselijk. En ik was ook niet bepaald van plan om af te vallen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het zou wel kunnen dat je spanning hebt die 'op je maag slaat'. Zelf heb ik daar in mindere mate ook last van; het uit zich in een benauwd gevoel in de maag en weinig eetlust. Voor je gevoel ben je dan verder ontspannen, maar de spanning die je hebt, die uit zich dan op een andere manier.
Voor mijzelf neem ik in deze situaties soms een kalmeringstablet, zoals Nervovit of Valdispert (valeriaan); ik geloof dat beide homeopatisch zijn, hoewel ik daar geen extra waarde aan hecht. Mocht je al medicijnen gebruiken, let dan wel op als je dit evt. zou willen proberen. Mocht je denken dat het een andere (ernstigere) oorzaak kan hebben, neem idd even contact op met je huisarts.
Ritsuka
7 jaar geleden
probeer eventueel dingen als smoothies of drinkontbijten of zo, dan krijg je in elk geval wat binnen
tinus1969
7 jaar geleden
Bij twijfel: Nooit naar GV luisteren maar gewoon naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb je misschien last van obstipatie? Dat kan de eetlust sterk verminderen en je snel misselijk maken.
Ritsuka
7 jaar geleden
Hoe is het nu met je eetlust?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het was even voor 2 dagen soort van weg (1dag nadat ik mijn vraag had geplaatst) alleen ik heb het weer, ik kan met een klein broodje al heel de dag mee over weg, af en toe een beetje buikpijn maar dat is het enige. Zou ik nog iets langer wachten voor de zekerheid of echt even langs de huisarts?
Ritsuka
7 jaar geleden
Ga nou maar heen, je kunt beter dit met een echte arts bespreken die jou en je medische dossier kent dan vertrouwen op het advies van onbekende mensen op het internet.

Antwoorden (1)

Natuurlijk heb wel eens wat minder trek in eten, met name warm eten. Maar als dit structureel wordt is er waarschijnlijk een ander probleem. Dit kan zowel op het lichamelijke vlak liggen, als op het psychologische vlak. Je kunt bijvoorbeeld last hebben je spijsvertering of een ontsteking hebben in je maag, maar geen eetlust meer hebben kan ook liggen aan extreme stress en/of een depressie.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende lichamelijke oorzaken:

Oververmoeidheid
Chronische darmziekte
Problemen met de slokdarm
Maagontsteking
Maagpijn
Migraine
Reflux
Moeilijk kunnen slikken

Als er geen andere aanwijsbare oorzaken zijn van de verminderde eetlust, anders dan stress, depressie, zwangerschap of medicatie, zoals hieronder omschreven, dan is het noodzakelijk dat je contact opneemt met je huisarts om te kijken wat de exacte achterliggende oorzaak kan zijn.
fremar