is soms niet uit je woorden komen normaal?

ik heb soms moeite met woorden uitspreken. zo kan ik normaal gesproken bijvoorbeeld het woord hardnekkig gewoon uitspreken, maar heb ik er de andere keer veel moeite mee om het goed uit te spreken. wel merk ik dat ik de laatste tijd erg vermoeid ben. heeft dit er iets mee te maken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is 'soms'? En er is absoluut een link met vermoeidheid. Alle dingen waar je soms moeite mee hebt, zullen erger worden als je moe bent. Maar kun je iets meer vertellen? Je hebt moeite met het uitspreken zeg je, is dat met bepaalde woorden of klanken, of willekeurig? Het zijn geen woordvindproblemen begrijp ik, maar problemen met uitspreken? Is dat omdat je minder controle hebt over je mond en tong, of omdat je even niet meer weet hoe je het moet uitspreken? Of nog weer anders, stotteren bijvoorbeeld? En heb je dat altijd al gehad, of is het van de laatste tijd?
andyka
8 jaar geleden
Het kan verschillende oorzaken hebben. Het kan van nature gewoon zijn dat sommige klanken niet echt goed samengaan met je stembanden etc. Toch is alles goed te leren dus dat lijkt me denk ik niet. Het kan inderdaad heel goed door moeheid komen door depressie , ook door drugsgebruik of alcohol (vooral alcohol) en niet alleen tijdens het effect maar alcohol laat je spraak gewoon achteruit gaan. Als je dus veel drinkt kan het daardoor komen, stel je gebruikt niks dan kan het ook iets van onzekerheid zijn of dat je in een moeilijk periode zit. Spraak komt voor een groot deel uit de hersenen, het heeft vaak te maken met zenuwen. Iemand die bijv. een spreekbeurt moet dit en zenuwachtig is kan ook snel gaan stotteren, in die richting moet je het denk ik zoeken. Probeer meet ontspanning te zoeken is denk ik een begin en dan verder kijken. Gr

Antwoorden (1)

Ik denk dat iedereen er wel eens last van heeft. Het is een feit dat vermoeidheid wel degelijk invloed heeft op de spraak. De controle over de spieren die de spraak produceren neemt af naarmate we vermoeider worden. Dit heeft effect op het centrale zenuwstelsel. De spraak wordt niet alleen langzamer en vlakker, maar ook trager en ook het volume neemt af. Lastige woorden kunnen ook minder soepel worden uitgesproken dan je normaal zou doen...je kan gaan hakkelen of niet op het woord kunnen komen wat je wilt zeggen.

Alles wordt gestuurd door de hersenen en als die vermoeid raken, kan je nog zo sturen...ze luisteren echt niet! Het is zelfs zo dat door een spraakanalyse kan worden bepaalt of je te moe bent om verder te werken. Dit alles is door onderzoek in de universiteit van Melbourne aan het licht gekomen.
amc