Kan je DNA veranderen in je leven?

Het is misschien een domme vraag, maar kan je DNA veranderen in je leven door bepaalde levensstijlen aan te houden?

Ik denk aan een voorbeeld bij mezelf: Vroeger was ik een heel magere jongen, iemand die enkel vel over been had. Door een paar jaar naar de fitness te gaan en meer te eten ben ik nu geëvolueerd naar een robuuste jongvolwassene die veel gespierder is dan vroeger.

Ik merk dat mijn grootvader ook echt mager is (nu nog altijd), en deze heeft in zijn leven nooit iets van krachttraining gedaan.

Dan stel ik mij de vraag: Als ik kinderen krijg, zullen deze ook van nature mager gebouwd zijn, zoals mijn grootvader en mezelf toen ik jonger was, of zullen deze meer aanleg hebben om robuuster en gespierder te worden?

M.a.w. kan je ervoor zorgen dat je kinderen bepaalde levensstijlen of erfelijkheidskenmerken overnemen doordat jij in je leven drastische veranderen hebt meegemaakt op fysiek vlak?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
(Geen domme vraag hoor). Volgens mij verandert je eigen DNA in principe weinig. Als je kinderen krijgt, dan combineert het dna van jou deels met die van je partner. Ik was bijvoorbeeld zo'n beetje de enige in mijn familie die dik was. De enige andere was de vader van mijn moeder. Mijn broer en vader en andere opa zijn allemaal juist erg mager. Je hebt er dus weinig controle over.
Cryofiel
7 jaar geleden
Je eigen DNA verandert niet (behalve dan door mutaties of beschadiging). Maar de activiteit van het DNA kan wel degelijk veranderen, door epigenetische factoren. Die bepalen welke delen van het DNA meer of minder actief worden.

Het beste antwoord

De visie die je geeft lijkt een beetje op die van het Lamarckisme. Het bekende voorbeeld: een giraffe heeft een lange nek omdat hij altijd hoog moet reiken voor de blaadjes aan de bomen en die repeterende houding zou dan worden doorgegeven aan het nageslacht.

Alhoewel deze visie door darwin aan de kant is gezet doordat dingen evolueren door toeval en omstandigheden en seksuele selectie, heeft het toch wel wat aan betekenis herwonnen in deze tijd.

DNA kan nog steeds veranderen door toevallige mutaties, Maar dat is niet zozeer jouw insteek vermoed ik , die wat gerichter is. Maar ook een gerichter verandering van DNA is in zoverre mogelijk dat door de zogenaamde methylisering van het DNA bepaalde genen aan of uit kunnen worden gezet. En deze schakelaars kunnen beinvloed worden door de activiteiten/omstandigheden van de drager. Zo kunnen bijv. paardenbloemen hun nageslacht beinvloeden door een bepaalde schakelaar aan te zetten doordat ze zelf in een bepaalde temperatuur hebben geleefd en die zo doorgeven aan het nageslacht. Er zijn daar wel meer voorbeelden van die behoren tot het onderzoek in de epigentica. Het betreft hier dus geen veranderingen in de sequentie van het DNA zelf.

Maar er zijn tot op heden geen aanwijzingen dat je door nu zelf krachttraining te doen je kinderen ook grotere spieren zullen krijgen. Dus zo makkelijk gaat dat allemaal niet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Epigenetica
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lamarckisme