Hoe kan het dat mijn buikvet niet verdwijnt, ondanks ik wel gewicht heb verloren?

Hallo allemaal,
Afgelopen 14 maanden ben ik gezonder gaan leven en veel gaan sporten. In totaal ben ik hierdoor 8 kg afgevallen. Misschien niet heel snel maar ik weet dat ik op de goede weg zit. Het probleem is alleen dat ik overal wel een beetje afval, behalve mijn buik. Vreselijk! Ik doe keihard mijn best, ben trots op dat ik na jaren weer een gezond bmi heb maar het buikvet is nog hetzelfde gebleven. Mijn hoogste doel is om in bikini aan het strand te durven liggen, en dat is dit jaar weer niet gelukt.
Mijn grote vraag is dus: hoe kan het zo zijn dat mijn hartnekkige buikvet maar niet verwijnt/verminderd? En natuurlijk: hoe zorg ik ervoor dat dit wel gebeurd?

Red mijn zomer!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Amadea
7 jaar geleden
Omdat jij een vrouw bent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In verhouding waarschijnlijk meer vet eten, minder koolhydraten. Dus bij dezelfde hoeveelheid calorieën. Reken eens uit hoe de verhoudingen nu zijn.
koolhydraat : eiwit: vet.
Dit zou toch wel minimaal 30% vet horen te zijn en minimaal 20% eiwit. Dus max 50% koolhydraat.
Veel die denken gezond te eten zitten rond de 80% koolhydraat wat hormonaal veel invloed heeft.
Ritsuka
7 jaar geleden
krachttraining gaan doen, in combinatie met genoeg eten voor spiermassa opbouwen en vetpercentage verlagen.
Ritsuka
7 jaar geleden
je kunt prima in bikini zonder strakke buik hoor. Bedenk je ook dat het normaal is dat je onder je navel een soort van buikje naar buiten hebt, dat heeft te maken met je baarmoeder, die is naar voren gekanteld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ingewanden die door de buikspieren heen zichtbaar zijn? (tijd voor de huisarts of zelfs SEH)
De baarmoeder ligt ook nog eens achter de blaas, dus dan zou het door de blaas hun steken?
https://www.gezondheidsplein.nl/menselijk-lichaam/baarmoeder/item45060
Ivana
7 jaar geleden
Dat je langzaam afvalt is alleen maar positief. Al die snelle afvallers vervallen na verloop van tijd weer in het oude patroon. Jij bouwt zo een nieuwe levensstijl op en dat vertaalt zich op den duur ook in een plattere buik. Een strakkere buik krijg je door buik- en rugspier oefeningen.
Succes, je bent dapper.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jackd en @ritsuka
Momenteel heb ik de verhouding in de macro's: 45% koolhydraten, 35% eiwit en 20% vet. Ook let ik op suikers en verzadigde vetten en dit houd ik secuur bij.
Krachttraining en cardiotrainingen wissel ik af en train 5x per week.
Verder ben ik nooit zwanger geweest en ook niet aan de pil dus daar kan het ook niet aan liggen..
Ik ben bang dat ik de genen niet mee heb om het strakke figuur dat ik ooit had terug te krijgen.
Hebben jullie nog tips waar het ook aan zou kunnen liggen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eigenlijk best goed, je bent bewust bezig aan je koolhydraten te zien. Alleen wat veel eiwit t.o.v. vet. Tips altijd: In verhouding meer verzadigd vet. Uit goeie bronnen, met name van gras gevoerde (biologische) buitenlopende dieren (zuivel, vet vlees, ei) en o.a. kokosolie. Hier een beetje leesvoer.
http://www.voedingisgezondheid.nl/Vetten_hoofd.html De macro’s zou ik naar 33% elk proberen te brengen. Mijn ideaal gaat iets verder, maar dat haal ik zelf ook niet als ik ook nog een beetje "normaal" wel doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Doorgaan zoals je nu bezig bent is ook een hele goeie optie.
Dan ben je volgend jaar waarschijnlijk waar je zijn wilt.
En kijk eens op het strand, ik gok dat je er nu al een stuk beter uitziet dat het merendeel..
Ritsuka
7 jaar geleden
Klinkt alsof je goed bezig bent. Neem je ook wel genoeg rust? 5x in de week trainen is wel vaak, hoe lang train je per keer? Heb je veel last van stress? Slaap je genoeg? Dit heeft ook invloed op je gewicht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi Ritsuka, het probleem is niet het afvallen, maar het probleem is dat ik overal wel een beetje afval maar m'n buik hetzelfde is gebleven..

Antwoorden (1)

Probeer naast cardio ook krachtoefeningen en buikspieroefeningen te doen als je dat nog niet gedaan hebt. Die werken effectiever. Ook verbranden de oefeningen vaak plaatselijk dus als je buikvet wilt verbranden kun je het best buikspieroefeningen doen. Het kan ook zo zijn dat je last hebt van obstipatie en daardoor nog een buikje hebt, dit kan je verminderen door meer water te drinken en meer vet te eten (maar dit gaat natuurlijk het afvallen weer tegen), neem wel onverzadigde vetten.

Succes! As long as your body is healthy, it's beautiful!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Plaatselijke vetverbranding is onmogelijk