Door wie is situs inversus ontdekt?

Ik weet dat Kartagener voor het eerst de ziekte beschreef, maar op welke wijze deed hij dit en in welk jaar?

Toegevoegd na 3 minuten:
En hoe kwam hij erachter?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Vanuit de engelse wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/Situs_inversus#History

History
Dextrocardia (the heart being located on the right side of the thorax) was first seen and drawn by Leonardo da Vinci in 1452–1519, and then recognised by Marco Aurelio Severino in 1643. However, situs inversus was first described more than a century later by Matthew Baillie.[2]

Geschiedenis:
Dextrocardia (het hart zit aan de rechterkant van de borstkas) is als eerste gezien en getekend door Leonardo da Vinci in 1452 - 1519. Dit is opgemerkt door Marco Aurelio Severino in 1642. Situs Inversus is als eerste beschreven meer dan een eeuw later door Matthew Baillie.

Het syndroom van Kartagener is iets anders.(https://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Kartagener)
Het syndroom van Kartagener is een erfelijke aandoening die gepaard gaat met een verminderde beweeglijkheid van de trilharen (cilia). Doordat hierdoor de luchtwegen worden aangetast, ontstaan er blijvende verwijdingen van de luchtwegen (bronchiën), aangeduid als bronchiëctasie en een chronische bijholteontsteking. Bovendien zijn bij deze ziekte de organen in spiegelbeeld gepositioneerd (situs inversus). Daarnaast is doorgaans sprake van onvruchtbaarheid. Er bestaat ook een stoornis van de beweeglijkheid van de trilharen zonder situs inversus; deze noemt men wel primaire ciliaire dyskinesie (PCD)

Oftewel, situs inversus komt eigenlijk altijd voor bij Kartagener, maar iemand met Situs Inversus heeft niet per definitie Kartagener.

Wat betreft Kartagener:
De ziekte is vernoemd naar Manes Kartagener (1897-1975), een in Galicië geboren Zwitserse internist, die de beweeglijkheidsstoornis van de trilharen voor het eerst als syndroom herkende en beschreef in 1933.
Thecis