wat kan ik er aan doen als mensen mijn energie wegtrekken en ik hierdoor zelf erg vermoeid raak?

ik heb een vriendin die als ze bij mij komt of ik bij haar met de regelmaat van de klok mijn energie weg haalt, dit kreeg ik dus afgelopen woensdag te horen.
ik heb af en toe dagen dat ik smorgens bruis van energie en dan in de middag helemaal ben uitgeblust, ik ben er nu achter gekomen dat er op die dagen energie bij mij wordt weggehaald, maar wat kan ik hier tegen doen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (3)

Er wordt natuurlijk niet letterlijk energie bij jou weggehaald, maar sommige mensen kunnen inderdaad enorm vermoeiend zijn, zodat het net lijkt alsof ze je letterlijk leegslurpen.

Wat je daaraan precies kunt doen hangt natuurlijk af van de situatie, maar in z'n algemeenheid is het een kwestie van het leren kennen van je eigen grenzen en die grenzen ook hanteren. Het is jouw energie, dus niemand kan die verminderen tenzij je het zelf toestaat. Er is een grens tussen - bijvoorbeeld - mensen helpen en jezelf laten gebruiken. En er is ook een grens voor wat betreft de tijd die je kunt besteden aan andere mensen, zéker als het contact met die mensen je erg veel energie kost. Niet zelden hangt het slecht kunnen stellen van grenzen samen met een schuldgevoel dat ontstaat wanneer je 'nee' zegt, óf juist een soort narcisme waarbij je jezelf zó belangrijk vindt dat je denkt dat een ander niet verder kan zonder jouw hulp. In alle gevallen is het een onrealistisch beeld van jezelf en soms je eigen invloed op anderen.

Als een bepaald contact jou enorm veel energie kost, moet je óf gedurende dat contact beter je grenzen bewaken, óf het contact zoveel mogelijk beperken - in elk geval totdat de kwaliteit van dat contact beter is. Is het een relatie waarin jij alleen geeft en de ander alleen neemt? Of is het een relatie met onrealistische verwachtingen van één of beide kanten? Probeer dan te ontleden waaróm dat zo is en doe er iets aan.

Of is het een relatie die noodgedwongen ongelijkwaardig is (bijvoorbeeld in sommige gevallen van mantelzorg) maar waarbij je jezelf zó voorbij loopt dat je het niet meer aankunt? Zorg er dan voor dat je náást die relatie ook voldoende tijd en ruimte hebt voor jezelf, en dat de zorgtaken goed verdeeld zijn met anderen in hetzelfde netwerk.

Als je te weinig assertief bent en/of slecht grenzen kunt stellen, zou je daar ook een cursus voor kunnen volgen. Vraag eens of je huisarts een praktijkondersteuner GGZ heeft en of die je op weg kan helpen, of informeer bij het maatschappelijk werk in je woonplaats.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, bruikbare adviezen, Assertiviteitscursus kan zeker geen kwaad. (Niet te verwarren met een cursus agressiviteit).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord, goede tips. +
Z512099
8 jaar geleden
Helemaal gelezen, + van mij.
Cryofiel
8 jaar geleden
Helder en correct.
+
Ivana
8 jaar geleden
Plus!!
flyingcrow
7 jaar geleden
+!
Zonder in details te treden omtrent de theorie, wat kan je er tegen doen?

Plaats je handen op je navel, rechterhand eerst dan de linkerhand eroverheen.
Breng je aandacht naar het midden van je onderlichaam het punt tussen je navel aan de voorkant en de 3de lendewervel aan de achterkant , stel je voor dat je daar veilig bent en niets je kan raken.
hou je handen in deze positie terwijl je naar je vriendin luistert. Wees aandachtig en liefdevol maar hou je aandacht bij jezelf.

HunYuanLingTong!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Ik heb er moeite mee om mijn aandacht bij de derde lendewervel te houden....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erna55 probeer dan de vierde
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben ik gek als ik niet eens mijn 3de lendewervel niet kan plaatsbepalen? https://nl.wikipedia.org/wiki/Lendenwervel En hoe tel je eigenlijk als je er 6 hebt? Van boven naar beneden of andersom?
Cryofiel
8 jaar geleden
Dit antwoord geeft een visie vanuit een bepaald geloof. Een geloof dat nog nooit bevestigd is. Ofwel: pure speculatie. Toch kan het helpen. Dat komt niet doordat dit geloof juist is - daarvoor zijn immers geen aanwijzingen. Dat het toch helpt, komt doordat een willekeurige andere methode ook helpt. Waar het om gaat is dat je jezelf het vertrouwen geeft dat je niet machteloos bent, maar dat je zelf in de hand hebt wat er gebeurt, dat je invloed kunt uitoefenen. Ook helpt het natuurlijk dat je je aandacht ergens op richt. Het maakt niet uit waar je je aandacht aan geeft - dat kan net zo goed het gouden randje op het oortje van het koffiekopje zijn. Het is dus een heel gewoon psychologisch effect. Het jammere van dit soort antwoorden is dat de aandacht wordt afgeleid van de psyche van de mens, terwijl daar juist de sleutel ligt tot het beter omgaan met dergelijke situaties.
Vraag je zelf 1 ding af; "Heb ik er invloed op?"
Antwoord; Ja. Doe er dan wat aan.
Antwoord; Nee. Laat gaan. Je zult merken dat je veel meer energie krijgt voor andere dingen.