dochter heeft al 1,5 jaaar bultjes niemand weet wat het is,mischien jullie!?

Dochter heeft behoorlijke bultjes over het hele lichaam en jeuken.
Soms heel heftig soms veel minder.
Lijkt ons op een allergische reactie maar de dermatoloog weet niet wat het is en hebben haar bloed laten prikken na lang zeuren en aandringen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dus parafraserend: je dochter heeft jeukende bultjes die plotseling komen en plotseling weer gaan. Dat is zo ongeveer de definitie van urticaria (=galbulten = netelroos.)
Nou vind ik het beeld zoals ik dat op de foto zie niet typisch voor urticaria, maar het lastige daarbij is dat urticaria wel vaker een niet-typisch beeld geven. Ik ga er dan ook even vanuit dat je huisarts andere meer logischere problemen heeft uitgesloten.

Urticaria zien we vaak als uiting van een allergie, maar ze komen ook vaak voor buiten allergieen om. In dat laatste geval is er wel een reden waardoor ze ontstaan, maar die reden kan veel onduidelijker zijn dan bij een allergie (meestal) het geval is. Factoren als stress, warmte of koude kunnen ze bijvoorbeeld doen ontstaan.
Ook als urticaria buiten een allergie om ontstaan dan nog is het ontstaansmechanisme grotendeels gelijk als bij een allergie; daarom zijn anti-allergie middelen vaak wél effectief. Eventueel zijn hormooncremes ook effectief.

Het goede nieuws zou dan wel zijn dat urticaria na verloop van tijd meestal ook weer ophouden met ontstaan.

Maar goed, ik kan onmogelijk helemaal zeker zijn van die diagnose. Ben je inmiddels al bij de specialist geweest? En is het bloedonderzoek al bekend?