mijn vrienden gedragen zich niet als vrienden. hoe kan ik dit oplossen?

ik zit in een soort vriendengroepje en twee van de jongens proberen me constant te kleineren en een soort van te pesten. door bijvoorbeeld kauwgom in mijn jaszak te doen of na school op mij zaden te spugen.
ze proberen de anderen ook mee te laten doen en soms gebeurt dat ook.
ik heb al geprobeerd te zeggen dat ik het niet leuk vind maar dan zeggen ze dat ik geen pussy moet zijn. ik wil het groepje niet uit want ik weet dat het dan alleen nog maar erger gaat worden. en ik wil ook mijn goede vrienden uit dat groepje niet achterlaten. ik weet nu niet meer wat ik moet doen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K
erotisi
8 jaar geleden
Een paar tips die je misschien kunnen helpen: -Kom voor jezelf op, je bent het waard! Hieronder kun je lezen hoe je dat kan doen. -Probeer rustig te blijven en de pesters te negeren. Pesters vinden het namelijk alleen maar leuk als jij reageert. Wanneer je dit niet doet,is de lol er voor de meeste pesters gauw vanaf.Het zal misschien niet meteen helpen. Probeer het dus echt vol te houden. -Laat met je lichaamshouding zien dat je niet bang bent (ook al ben je dat wel van binnen). Dit werkt echt. Sta recht op houd je borst naar voren, en je benen een beetje uit elkaar. Kijk de ander zelfverzekerd ( maar niet uitdagend) aan. Kijk dus niet naar beneden. -Hoe meer jij jezelf terugtrekt of juist hoe meer jij uit je dak gaat des blijer maak je de pesters.
-Kijk de pester aan, en zeg dat hij⁄moet stoppen. Als hij⁄zij dat niet doet, loop dan rustig bij hem⁄haar weg. Probeer niet te laten merken dat je bang bent. Zeg niets meer en kijk ook niet achterom. -Maak vrienden en, praat met andere kinderen uit je klas. Als je vrienden maakt, sta je er niet alleen voor en word je minder gauw gepest.Een paar tips om vrienden te maken: toon interesse in andere kinderen. Praat bijvoorbeeld met iemand in de pauze. Nodig kinderen uit voor je feestje. Spreek iemand aan in de klas die je niet zo goed kent. Misschien is diegene wel hartstikke aardig!
Blijf bij een groepje, want als je alleen bent pakken ze je eerder. -Ga thuis voor de spiegel staan en oefen met rechtop staan. Houd je borst vooruit en kijk zelfverzekerd naar jezelf in de spiegel. Als je wilt kun je ook oefenen met korte zinnetjes, zoals: Stop daarmee! Of, "Houd daar nu mee op".
Huilen of woest worden vinden de pesters alleen maar heel erg leuk. Probeer daarom gewoon weg te lopen met een rechte rug. http://www.aandachtvoorpesten.nl/informatie/dossier_pesten/wat_kun_je_doen_als_je_gepest_wordt.html
erotisi
8 jaar geleden
Ook handig om te weten is wat de pesters zelf voor beperkingen krijgen/hebben: Zo leren zij niet om op een goede manier om te gaan met frustratie en agressie.
Ze leren niet om respect te hebben voor andere mensen, met alle gevolgen van dien.
Ze zullen ook geen inzicht krijgen in de gevolgen van hun eigen daden, dat leren ze namelijk niet. Ze zijn spreekwoordelijk doof en blind voor wat zij hun slachtoffer(s) aandoen.
Zij krijgen het gevoel alles te kunnen maken en dit werkt zeker ook door buiten schooltijd.
Erna55
8 jaar geleden
Hoe staan de anderen tegenover dit pestgedrag ?
Waarom spreken zij de pester er niet op aan ?
amc
8 jaar geleden
Als die anderen wel goede vrienden zouden zijn, dan zouden zij toch wel voor jou opkomen? Waarom betaal jij de pesters niet terug met hetzelfde als ze jou aandoen? Spuug ook zaden naar hen, stop ook kauwgom in hun jaszakken, laat je gewoon niet kisten en bijt van je af! Je bent toch ook geen 'pussy'? Wanneer je jouw zwakte laat zien, pesten ze juist omdat je je niet verweert.
Tja, je moet er tegen kunnen om zo te handelen als je zo niet bent...intimidatie is erg bedreigend en als je bang bent aangelegd heb je er erg veel last van. Herken je je daarin, dan kan je hen beter mijden. Zijn de anderen wel goede vrienden, dan zullen ze toch wel contact met je houden en voor jou kiezen als zij het mikpunt geworden zullen zijn.
paulus811
8 jaar geleden
Die goede vrienden van je mogen wel een keer voor je opkomen. Anders zou ik me toch echt afvragen hoe 'goed' ze zijn.
erotisi
8 jaar geleden
Ik weet niet of met dezelfde daden terug betalen zo goed is. Je gaat dan mee in het pest gedrag: "Je hebt het niet nodig om te pesten. Je kunt namelijk heel sterk zijn door juist niet te pesten. Want Pesten is een zwakte! Als je stopt met pesten zul je merken dat je gewaardeerd wordt om wie je werkelijk bent en niet omdat ze bang voor je zijn of omdat ze geen zin hebben om zelf gepest te worden. Je zult merken dat je nu echte vrienden krijgt waar je gewoon leuke dingen mee kunt doen en waar je mee kunt praten. En last but not least: Je kunt TROTS zijn op jezelf!"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erotisi, begrijp ik je nu verkeerd of zeg je nu echt dat de gepeste moet beginnen om op te houden met pesten???
"Als je stopt met pesten zul je merken dat je gewaardeerd wordt..."? Misschien is dit pedagogisch de meest verantwoorde weg, maar zeker niet altijd de beste weg. Integendeel.
Je kunt JUIST respect afdwingen door niet altijd zelf te stoppen of weg te lopen, maar soms een keer stevig je tanden te laten zien. Bijvoorbeeld door een pester een keer een flinke oplawaai te verkopen. Dáár hebben ze respect voor. Ze zeggen toch zelf dat vraagsteller niet altijd zo 'pussy' moet zijn? Nou, dan zullen ze dat weten ook... Of om het pedagogisch uit te drukken: vraagsteller mag best wat 'assertiever' zijn...
erotisi
8 jaar geleden
deze reactie was een reactie op de reactie van amc.
En ja een flinke oplawaai kan soms helpen maar ik zie dat niet als hetzelfde doen als de pesters.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik snap inderdaad ook niet waarom de "goede vrienden" die kennelijk ook in het groepje zitten hun mond niet open trekken. Kennelijk zitten er helemaal geen vrienden in die groep. Kauwgom in de jaszak en ondespugen met zaden haha wat een lol! Je mag niets zeggen want dan ben je een pussy. Maar je kan wel vragen waarom ze het doen, en waarom ze het leuk vinden. En dan net jes vragen of jij hetzelfde bij hen terug mag doen. In de trant van "hey Pietje, ik had bedacht dat ik jou nu eens graag wil onder spugen met zaden, is dat goed? Of heb je liever dat ik dat niet doe? Het lijkt mij eigenlijk best een goed idee. Dus wat zeg je ervan?"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat ze je hier wel van advies kunnen voorzien:
https://www.kindertelefoon.nl/
dudemeister
8 jaar geleden
leg je kauwgom op hun zadel en je goorste en diepste roggel in hun jaszak en reageer dat ze niet zo pussy moeten deon
ijs gebroken lijkt me

Antwoorden (2)

Geen van deze mensen zijn 'echte vrienden' .

Vrienden pesten niet , vrienden kleineren niet , vrienden helpen elkaar niet de vernieling in.

Wat je nu zou kunnen doen is , werken aan je houding. Heel belangrijk is dit. Het maakt enorm veel uit of je rechtop staat met de borst vooruit en rechte schouders, of in elkaar gedoken alsof je ieder moment 'klappen' zult krijgen.

Deze andere houding kun je krijgen door er aan te werken... HOE? bijvoorbeeld door aan een sport als judo of karate te gaan doen. Daar leer je hoe je je kunt verdedigen met bepaalde 'grepen' , waardoor jij je zekerder en veiliger zult voelen.

Denk niet : dat is niets voor mij of ik wil niet vechten... nee , het is niet een vechtsport maar een verdedigingssport , je leert aanvallend verdedigen. Dat is heel iets anders en erg belangrijk.

Informeer bij jou in de stad / wijk en ga , zonder je "vrienden" iets te vertellen , naar een sportschool in de buurt en geniet van het samen iets leren waardoor je samen in een goede sfeer je beter zult voelen en sterker zal worden!

Ik weet dat dit helpt , doe je best en leer hier van. Door je nieuwe houding , door je nieuwe zelfvertrouwen zullen je 'vrienden' ALS je toch in die groep wilt blijven... leren RESPECT voor je te krijgen! En mensen met zelfvertrouwen worden niet gepest, want dat durven die laffe types niet

Doe het maar, je wordt er sterker door en zult je véél beter voelen .

Toegevoegd na 7 minuten:
De @ judo @ technieken zijn erop gericht een tegenstander buiten gevecht te stellen zonder hem te verwonden. Slaan, stoten en schoppen zijn in de judocompetitie verboden, maar verdedigingen tegen dergelijke aanvallen worden wel aangeleerd bij de hogere graden om de ontstaansgeschiedenis van judo beter te begrijpen. [zie bron]

@ Karate @ mag uitsluitend voor zelfverdediging gebruikt worden en zoals een gezegde luidt: "Karate Ni Sente Nashi", ofwel "In karate is er geen eerste aanval". Over de betekenis hiervan bestaat echter geen eenduidigheid: veelal wordt dit gezegde eenvoudig opgevat als een gedragsregel van niet aanvallen, doch op een dieper niveau luidt een uitleg dat een geoefende op een aanval van een tegenstander kan anticiperen. [zie bron]
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vertel die paar "echte vrienden" dat als jij er uit gepest bent, zij waarschijnlijk de volgende zijn. Maw last hen actief worden in het tegengaan van pesterijtjes.
Of begin een nieuwe groep met de goede vrienden. Succes