Waarom denken de meeste volwassen mensen dat kinderen iets niet kunnen?

Bij de simpelste dingen gebeurd dit dus. Ze krijgen bijvoorbeeld de deksel van de appelmoes niet open. Dan stel ik voor het te doen, en dan zeggen ze 'Nou, meid, haha, als ik het al niet kan, dan lukt het jou al helemaal niet, haha.' Dat vind ik dus echt niet leuk. Waarom doen mensen dit? Of eigenlijk ; Waarom denken mensen dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (9)

Simpelweg omdat veel mensen denken dat ouder gelijk staat aan beter. Heel erg irritant inderdaad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze denken dat ze ‘t beter kunnen. De enige die ‘t kan doen ben jij heel toevallig!
Negeren! Doe ‘t lekker op je eigen manier! Advies kan je altijd vragen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ervaring, en herinnering natuurlijk uit de tijd dat ze zelf nog kind waren, EN ze kennen jou en je mogelijkheden een beetje.

Kinderen hebben nu eenmaal in de regel minder kracht , minder ervaring en minder kennis dan volwassenen. Helemaal geen punt, komt allemaal vanzelf wel.
En als volwassenen zeggen 'als ik het niet kan, kan jij het al helemaal niet' hebben ze, helaas pindakaas, 99,99 % van de tijd gelijk. De kunst is het tegendeel te bewijzen, natuurlijk.

Het is echter wel, hoe jonger het kind, hoe groter de kans dat het waar is. Dus hoe vaker je het hoort, hoe jonger je bent. Of : hoe ouder je wordt, hoe minder. Jij bent 11, dus je zult het zeker nog een paar jaartjes - en terecht - aan moeten horen.

Als iets al niet wil lukken, en er staat zo'n ondermaats wijsneusje bij dat zegt 'zal ik het even doen ?' in de veronderstelling dat het hem of haar nog gaat lukken ook, dat is nu eenmaal iets waar de gemiddelde volwassene NIET vrolijk van wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een verzuurde reactie zeg. De boodschap was ook duidelijk geweest zonder autoritair machtsvertoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huh ???? Welk machtsvertoon ??? We hebben het hier over een kind van ELF hoor. Die mag toch wel weten waarom ze een dergelijke reactie krijgt, zonder een kinderachtig antwoord als 'volwassenen zijn nu eenmaal stom'?? Laten we GV wel even een volwassen forum houden zeg, en niet een soort vraagbaak voor kinderen die zich met hele andere dingen zouden moeten bezighouden. Verzuurd ? Nee, beslist niet. Ik word onderhand wel een beetje strontziek van al die kotertjes op GV met vragen waar ze hun (eigen) moeder mee lastig horen te vallen (en niet mensen die op een serieus forum voor volwassenen met en tegen volwassenen zouden willen praten).
Waarom zou ik ze een ander antwoord moeten geven dan ik mijn eigen kinderen en vriendjes/vriendinnetjes zou geven ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doelde met mijn reactie op je laatste alinea. De vraagstelster stelt een voor haar serieuze vraag. Ik vind deze vraag een stuk volwassener dan de 'hoe moet ik zoenen?/is .. verliefd op mij?/etc. die dan ook een antwoord verdient zonder bijvoorbeeld 'ondermaats wijsneusje' opmerkingen. Zolang GV vragen van kinderen onder de 16 niet weert, zou ik als ik jou was gewoon deze vragen overslaan. Doe ik ook (vooruit, op deze vraag na dan ;-)), scheelt een hoop irritatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me geheel aan bij jouw verhaal Marleen. Raar genoeg hoor ik het tegenwoordig haast nooit meer, sterker nog: ik mag de pot pindakaas tegenwoordig proberen open te krijgen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vragen die je noemt. Maartje, beantwoord ik inderdaad al helemaal niet meer. Maar dit was gewoon een antwoord op de vraag, en als je ergens mee bezig bent dat beslist niet lukt, en er staat drie turven hoog naast je eentje die zegt : zal ik het even doen? - dan is 'wijsneusje' PRECIES het woord dat de lading dekt. Dat zegt helemaal niks over kinderen dingen zelf laten doen, dingen laten proberen en leren, etcetera, het is puur een antwoord op de vraag waarom grote mensen dat zeggen / denken. En die leeftijdsgrens, daar zou GV zeker nog eens met een vergrootglaasje naar mogen kijken ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mag dit toch wel vragen? En idd is dit voor mij een serieuze vraag, hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mag je dat vragen. Maar dan mag ik toch ook wel eerlijk antwoord geven ?? Ik denk althans dat je weinig hebt aan een antwoord in de trant van : " Grote mensen zijn nu eenmaal stom' of iets dergelijks. En alles lezen he ? Er staat namelijk ook nog : De kunst is het tegendeel te bewijzen, natuurlijk. Mijn dochters hebben altijd de grootste lol als iets wat ik niet voor mekaar krijg, HEN (inmiddels) wel blijkt te lukken ;-)
Ergens een onmogelijke knoop uithalen ofzo.
Ik snap je frustratie, hoe vaak ik geen ruzie met mijn vader gehad heb omdat ik nooit de kans kreeg om m'n eigen fietsband te plakken...

Ze doen dat omdat ze denken dat ze, omdat ze jaaaaren meer ervaring hebben, alles beter kunnen, alles sneller kunnen of altijd gelijk hebben. Dat is vaak wel waar, maar vaak ook niet. En de enige manier waarop jij ook jaaaaren ervaring krijgt, is door dingen zelf uit te proberen en niet altijd alles uit handen te geven. Dus zeg af en toe gewoon 'Laat het mij tenminste proberen, dan weet ik ook hoe het voelt en kan ik het volgende keer zelf.'

Jouw ouders snappen het dan wel, want die hebben het vroeger ook zo moeten leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs ik kan mij dat herinneren dat schrijnende gevoel, dat toen ik kind was, dat ik ook werd weggezet als kind.
Opmerkingen van jij bent maar een kind, dus snap je het toch niet, en je mag er niet bij zitten bij het gesprek, want het is niet goed voor kinderoren, weet ik nog maar al te goed.
Terwijl kinderen juist zo"n sterke en wijze geest hebben soms.
En een gevoelsleven waar volwassenen een voorbeeld aan kunnen nemen.
Het is dus helemaal fout.
Ze doen dit misschien omdat ze jou in bescherming willen nemen, en zich volwassen voelen, en jou nog echt als een kind zien.
Je moet gewoon voor jezelf opkomen, en je niet in een hoekje laten drukken.
Kinderen tellen zeker mee, en daar dienen volwassenen rekening mee te houden, punt uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik zou dat nooit zeggen.
Ik zou zeggen: hier probeer jij het dan maar.
Wel zou ik dan zeggen als het jou ook niet lukt:
zie je wel!
Want over het algemeen is een kind van 11 niet zo sterk en niet zo slim als een volwassene.

Maar van mij zou je alle kans krijgen.

Ik laat mijn kleindochter van 3 jaar alles zelf doen,
wat ze zelf kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten alle antwoorden die al gegeven zijn, is tijd vaak ook een reden dat kinderen niet de kans krijgen het zelf te doen.

Het is nu eenmaal zo dat volwassenen bepaalde dingen sneller doen dan kinderen. Omdat ze sterker en meer ervaren zijn bijvoorbeeld. En dan is het de makkelijke weg als ouder zijnde om de kinderen niet de kans te geven om dingen uit te proberen. Soms terecht en soms ook niet. Dat dat niet leuk is voor jou is begrijpelijk.

Blijf nieuwsgierig en blijf ontdekken. Hoe ouder je wordt, hoe meer je kunt en mag doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt bij mij over als een gebrek aan eigenwaarde bij dit soort 'opvoeders'. Door een ander te kleineren voelen zij zich beter.
Gewoon nooit opgeven als je ergens mee bezig bent. Geef aan dat je t zelf wilt proberen.
En soms lukt iets niet...is dat dan zo erg ?
Het feit dat je het blijft doorzetten is al een pluim waard ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, het is vaak gewoon ingegeven vanuit pragmatisme. Niet zo soft doen hoor, daar hebben de meeste ouders gewoon geen tijd voor.
Omdat de meeste volwassenen denken dat zij alles kunnen ;)

Ze zijn vaak vergeten dat ze zelf kind zijn geweest.