Is het innemen van natriumbicarbonaat juist goed of slecht voor de gezondheid?

Heeft dit goede effecten voor de gezondheid als je elke dag een theelepel natriumbicarbonaat (baking soda) zou nemen of juist slecht voor de maag? En is het aan te raden voor nierpatiënten?

Toegevoegd na 53 seconden:
En hoeveel is aan te raden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
31.7K
Ritsuka
8 jaar geleden
Waarom zou je dit nemen?

Antwoorden (1)

Even aangenomen dat je geen ziekte of afwijking hebt -

Vanuit alternatieve hoek wordt natriumbicarbonaat door sommigen nog steeds aanbevolen om "de zuurgraad van het lichaam te verlagen". Volgens hun geloof zou ons lichaam verzuurd zijn door allerlei verontreinigingen, van E-nummers tot wifi-signalen.

In werkelijkheid bestaat "de zuurgraad" van het lichaam niet. Elk orgaan heeft een eigen zuurgraad, en er is zelfs verschil in zuurgraad tussen de cellen van een orgaan en de ruimte tussen die cellen.

Deze zuurgraad is heel belangrijk voor het functioneren van het betreffende orgaan, en van het lichaam als geheel. Daarom beschikt het lichaam over regelmechanismen die de zuurgraad binnen extreem nauwe grenzen op peil houden.

Het zou daarom heel vreemd zijn als iets dat zó belangrijk is, op zo'n eenvoudige manier zou kunnen worden beïnvloed. Dat zou namelijk betekenen dat de zuurgraad (in werkelijkheid: al die tientallen verschillende zuurgraden) ook door ons voedsel of door parasieten zou kunnen veranderen - wat weer zou betekenen dat we maar weinig overlevingskansen zouden hebben.

Dat klopt dus niet. Het lichaam regelt al die zuurgraden zelf wel. Dat doet het zo nauwkeurig en efficiënt dat het echt niet uitmaakt of je toevallig een zure vrucht (zuur) of natriumbicarbonaat (basisch, dus "anti-zuur") eet.

--

Stel nu dat je toch natriumbicarbonaat inneemt. Wat er gebeurt is dat de maag merkt dat de zuurgraad van de maaginhoud daalt. Maar de maag heeft juist als taak de zuurgraad hoog te houden. De maag zal dus de uitgang naar de darmen afsluiten, en extra maagzuur gaan produceren om de zuurgraad weer in orde te krijgen. Pas als de maaginhoud weer de juiste zuurgraad heeft, gaat de uitgang naar de darmen weer open.

Het verlagen van de zuurgraad van de maag heeft dus slechts een tijdelijk effect, en alleen op de maaginhoud zelf. De rest van het lichaam merkt er niets van - en dat is maar goed ook.

Bedenk je dat de zuurgraad van de maag ervoor zorgt dat schimmels en bacteriën gedood worden, en dat het voedsel verteert. Stel je voor dat het natriumbicarbonaat toch een effect zou hebben - dan zou dat effect zijn dat schimmels en bacteriën zouden overleven, en dat het voedsel slechter zou verteren. Dat moet je niet willen...

--

Kortom, het slikken van natriumbicarbonaat is een poging in te grijpen in een natuurlijk proces dat van essentieel belang is voor onze gezondheid. Een slecht idee dus.

Toegevoegd na 1 minuut:

(Zie reactie voor korte extra tekst.)

Cryofiel
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik zie dat je ook vraagt wat het voor nierpatiënten zou betekenen. Het antwoord is natuurlijk hetzelfde als wat ik hierboven al heb beschreven: het slikken van natriumbicarbonaat is voor iedereen op z'n best zinloos, en met wat pech juist slecht. Voor nierpatiënten is het extra slecht. Natriumbicarbonaat splitst namelijk in natrium en bicarbonaat. Het natrium is het probleem: dat is hetzelfde natrium dat ervoor zorgt dat zout (dat is natriumchloride) zo slecht voor ons is. Het natriumbicarbonaat zal zich, zodra het eenmaal de maag is gepasseerd, vanuit het gezichtspunt van het lichaam net zo gedragen als een extra portie zout. Je zou kunnen zeggen dat het gebruiken van natriumbicarbonaat neerkomt op het innemen van een extra lepeltje zout, maar dan (in het geval van natriumbicarbonaat) met het extra nadeel van een tijdelijk minder zure maaginhoud en het extra stressen van de maagzuurklieren. Een extra lepeltje zout innemen is slecht voor de nieren, want die moeten dat zoutoverschot wegwerken. Natriumbicarbonaat is dus om dezelfde reden slecht voor de nieren: die moeten immers het natrium wegwerken.
Reddie
8 jaar geleden
Dat zoutgebruik slecht is, is een misvatting.
Ratten kregen een hogere bloeddruk als ze elke dag 3g zout kregen toegediend.
Men is even vergeten dat naar menselijke maat om te rekenen.
Voor mensen komt dat ongeveer overeen met consumptie van een pond zout per dag.
De misvatting is niet meer uit de wereld te helpen.
Plus voor je antwoord, overigens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel: ik ben het eens met je antwoord dat die natriumbicarbonaat een slecht idee is, maar er schort wel eea aan je redenatie.
De ingenomen bicarbonaat verhoogt inderdaad de pH in de maag; H+ in de maag reageert met het H2CO3 tot water en CO2. Dit is een erg snel proces, vandaar dat antacida (die werken allemaal volgens dit principe) zo snel verlichting van zuurbranden geven.
Het is niet zo dat de maagontlediging gestopt wordt door een hogere pH. Het zuurbranden komt meestal niet meer terug omdat de maag inmiddels weer geleegd is voordat de pH weer helemaal naar 1 is teruggebracht. Mensen die PPI's slikken hebben ook niet een vertraagde darm/ maagpassage, maar wel veel langduriger een hoge pH in de maag.
Het voedsel dat de darm bereikt is dan dus wel basischer dan gebruikelijk, maar dat is voor de darm geen probleem. In het slijm in de darmen zit van nature hetzelfde bicarbonaat om de pH van het voedsel dat is nu minder nodig waardoor er minder van wordt aangemaakt. De ingenomen bicarbonaat is in de maag weg-gereageerd en kan dus nergens meer invloed op hebben.
Alle regelmechanismen (die inderdaad bestaan) spelen in dit verhaal dus geen enkele rol. Dit geldt voor inname van normale hoeveelheden antacida. Máár:
de belangrijkste regeling van de pH (althans van het bloed) gebeurt in de nieren en de longen. Mensen met een nierinsufficiëntie kunnen hierdoor een te lage pH in het bloed krijgen. Om de pH van het bloed weer te verhogen wordt natriumbicarbonaat gebruikt. Door meer te geven dan in bovenstaande verbruikt wordt komt er dus wel een overmaat in darm en dus het bloed aan en veroorzaakt zo wel degelijk een verhoging van de pH van het bloed.
Om dat te bereiken is minimaal 40mg/kg lichaamsgewicht nodig. Een afgestreken gemiddelde theelepel natriumbicarbonaat weegt ongeveer 3g; dus de minimumdosering om bij een patiënt van 75kg de pH te verhogen.
We weten het gewicht van VS niet, de precieze grootte van de theelepels niet en niet of het om afgestreken lepels gaat; de kans dat de dosering overschreden wordt is dus verre van denkbeeldig.
Het gevolg is dan een metabole alkalose. De gevolgen daarvan kunnen variëren van geen tot aan spierkrampen, tetanie en plotselinge dood. Dus: inderdaad geen goed idee. Oh en @ Reddie: dat is gewoon niet waar. Een kleine afname in Na inname (minder zout over de aardappelen) resulteert in een meetbaar lagere bloeddruk en op langere termijn minder hart en vaatziekten en minder nierproblemen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dank voor je toevoeging, @flipjeboot! Je hebt gelijk dat ik de zaken wat heb vereenvoudigd. Het complete verhaal is te complex om hier "even" te vertellen - daarvoor is minimaal een hoofdstuk van een dik boek nodig. Wat ik me wel afvraag is hoe het zit met de lediging van de maag naar de darmen. Ik had begrepen dat die poort pas opengaat nadat de maaginhoud gedurende minimaal een zekere tijd een bepaalde zuurgraad heeft gehad. Dit om te voorkomen dat bacteriën de darmen kunnen bereiken, en om te zorgen dat het voedsel voldoende lang in de maag blijft (en zuur blijft) om de peptiden te laten verteren. Als ik jouw tekst goed begrijp, ledigt de maag zich continu in de darmen - wat zou betekenen dat mijn eerste naar binnen geschrokte aardappelen onverteerd en met slechts een licht-zure pH de darmen bereiken. Klopt dat echt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De zuurgraad in de maag is inderdaad nauwelijks van invloed op de snelheid van ontlediging. Een tijdje geleden was er nogal groots in het nieuws dat mensen die maagbeschermers gebruiken een verhoogde kans op darminfecties hebben; dat komt precies door dit principe (en was al een lang bekend feit...)
Het feit dat de maag gevuld is en waar die inhoud uit bestaat zijn van veel grotere invloed. Vet en eiwitten vertragen bijvoorbeeld de ontlediging en dat is natuurlijk ivm de vertering. Die naar binnen geschrokte aardappelen vallen als het ware in een zuur bad; de maag wacht immers niet met maagzuur aanmaken totdat er gegeten wordt, er staat altijd een plas maagzuur in de maag. De aardappelen zijn dan aan de buitenkant meteen zuur en de daar aanwezig bacterien zullen dat niet op prijs stellen. Aan de binnenkant van de aardappel zal de pH inderdaad niet veranderen voordat de aardappel de maag passeert. (Voor het gemak dan even aangenomen dat de aardappel in de maag geheel intact blijft. Ik denk dat zo'n aardappel door het zuur en de peristaltiek nog wel verder uit elkaar zal vallen waardoor het zuur wel wat meer invloed krijgt.)