Wat kun je aan vreetbuien doen?

Ik heb het heel vaak dat ik gewoon alles kan opeten wat ik tegenkom, of dat, als mijn ouders ofzo er niet zijn, ik de hele la zoetigheid en koelkast wil leeg plunderen. Dit is echt irritant, naderhand heb ik ook spijt als ik in de spiegel kijk, en uiteindelijk voel ik me hartstikke misselijk. Iedereen heeft wel eens een vreetbui, dat weet ik ook wel, maar ik heb dat voor mijn gevoel véél en véél te vaak! Wat kan ik hier aan doen? Ik stoor me er heel erg aan, ik vind het verschrikkelijk!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als je af en toe vreetbuien hebt, vooral bij vrouwen rondom de menstruatie, is dat heel normaal. Gewoon aan toegeven en de volgende dag wat minder eten.

Maar heb je heel vaak ongecontroleerde vreetbuien, dan zit daar toch vaak iets anders achter. Je gebruikt dan het eten om je 'goed' te voelen. Vervolgens eet je zo veel dat je je 'rot' voelt enz. Op die manier belandt je in een vicieuze cirkel en dar moet je doorbreken.

Zit je iets dwars? Misschien heeft het te maken met school of je ouders, of het is de pubertijd waar je last van hebt. Probeer dit uit te zoeken en praat er met iemand over. Vertel wat je dwars zit, zodat je je problemen niet opkropt of wegeet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Eet gewoon iets dat goed vult, dan heb je ook niet meer zo'n honger.
Of vraag je ouders om niet meer zo veel zoets in huis te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
www.eetbuien.nl. Joanna Kortink is deskundige op dit gebied en geeft eendaagse workshops. Ik heb zo'n workshop gevolgd een aantal jaren geleden en mijn leven is erdoor veranderd. Haar boek kan ik je van harte aanbevelen: uit de ban van eetbuien.
13 jaar geleden
Een eetprobleem kun je vergelijken met een alcohol- of drugsverslaving. Zoals de een bij problemen de fles pakt, gaat een ander eten. Hij noemt het 'mismanagement' van emoties. 'Iemand voelt zich ongelukkig op zijn werk en ziet maar één oplossing: eten.'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer als je de neiging weer krijgt iets anders te gaan doen.
Dus je gedachten niet op het eten te richten maar op iets heel anders.
Ga een eind lopen,ruim je kamer op of bel een vriendin om even te kletsen.
Dus zoek afleiding.
Als je toch echte trek hebt pak dan iets gezonds,een appel of drink een glas met water,door het drinken van water krijg je snel een vol gevoel.
Als je steeds vaker de verleiding kunt weerstaan zul je merken dat de neiging tot die vreetbuien af zullen nemen.
Je lichaam went immers aan een ander patroon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vorkomen:
- zorg er voor dat je goede stevige ontbij, lunch en diner maaltijden eet
- Drink veel (Water, thee) dit vult de maag tijdelijk en stil de drang om te eten

'genezen':
- Wen jezelf aan om zodra de drang komt, gezond fruit te eten. Peren & appels zijn zoet en kunnen als vervanging dienen. Wortelstaafjes kosten 'werk' om te eten, vullen de maag 7 zijn lekker als ze knapperig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag je eerst af waarom je trek hebt en wilt eten. Heb je echt honger of is het weer die lekkere trek? Het kan ook zijn dat het eten een substituut is voor je eenzaamheid, angst of depressie. Misschien heb je ruzie met een vriendin, geldzorgen of verveel je je mateloos? Natuurlijk voelt eten dan goed, maar als je teveel eet is het eenzame gevoel nog niet weg. Maar je hebt wel gratis en voor niets een portie zelfverwijt en schuldgevoelens erbij. Beter is om eerlijk te erkennen waar het aan ligt. Schrijf het op, bel een vriendin of zoek professionele hulp.

Heb je last van stress? Welkom tot de club van emotie-eters. Toch is eten niet de oplossing. Zoek uit waar je stress vandaan komt en vind een oplossing. Een vervelende collega? Zeg haar de waarheid. Helpt dat nog steeds niet? Wees je vreetbui dan voor. Als je weet dat je er om vier uur ’s middags last van hebt, neem dan om half vier een bakje yoghurt met fruit of een cracker met smeerkaas. Bouw er desnoods een toren van met komkommer, tomaat en ei.

Bewegen is ook een goede remedie. Ga lekker naar buiten om een stuk te wandelen. Adem diep in, neem een paar ferme passen en vermijd de supermarkt. Ook een paar baantjes trekken in het zwembad verricht wonderen. Zit je liever op de bank voor de TV. Dat mag, maar zap weg bij de snoep- en chipsreclames. Invloeden van buitenaf werken behoorlijk stimuleren op je eetlust. En dat wil je nu juist vermijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar heb ik ook dagelijks last van gehad,maar nu heb ik alleen gezonde dingen in huis,eet maar 8 rijstwafels of zo ,of fruit
Leven is een strijd en een gevecht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Het is een strijd, een strijd die je aan moet durven gaan.
Volg een cursus zelfbeheersing dan gaat het beter