Hoe kun je helemaal jezelf zijn?

en geen invloed van iets anders.
soms lukt dat wel. maar ik weet niet hoe ik dat doe.
nu denk ik weer veel aan wat mensen hebben gezegd en hebben gedaan. en ook wel maak ik me wat zorgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar maak je je zorgen over ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn zoon heeft een probleem. en zijn werk heeft er onder te lijden. ik vind dat heel vervelend voor hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je veel aan je hoofd hebt, en zeker als het om je kind gaat is het logisch dat je je zorgen maakt. Zelfs als je hem niet kunt helpen laat zoiets je niet los. Het is in zo'n periode lastig om 'jezelf' te zijn. Sterkte PrutsEinstein !

Het beste antwoord

Je kunt helemaal jezelf zijn als je je lekker voelt.

Veel mensen kunnen dat alleen bij hun partner, of beste vrienden ofzo.

Maar als je alleen bent, dan zou dat ook moeten kunnen.
Ga na wat je echt prettig vind om te doen.
Uitslapen tot 12.00 uur of om 05.00 uur opstaan? Het is maar een voorbeeld, maar als je van jezelf mag doen wat je fijn vind, dan mag je jezelf zijn.
Drie gebakjes achter elkaar opeten.
De hele dag in bed blijven.
Noem maar op.
Net wat je zegt, geen invloed van iets ander en je toch lekker voelen.

Maar het is niet uit te sluiten dat als je een sociaal wezen bent en je hebt kinderen of andere dierbaren en daar is iets mee, dat je je daar dan ongerust over maakt.

Ook dat moet je maar toelaten. Niet te lang en hopelijk kan je er met iemand over praten, maar het hoort bij het leven.
Mijn volwassen kinderen baren mij soms meer zorgen dan toen ze klein waren..........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

je bewust zijn uitschakelen. je bewustzijn calculeert namelijk altijd anderen mensen in waar je je aan aanpast. maarja dan mis je ook weer een hoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mensen bij wie je je volledig op je gemak voelt kun je jezelf zijn.

In mijn geval is dat bij mijn partner, bij andere mensen kan ik ook niet volledig mezelf zijn (helaas, soms). Bij mijn partner kan ik alle sdoen en zeggen wat ik wil zonder me druk te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt jezelf zijn bij mensen om je heen die je vertrouwd en die eigen zijn. Dat zijn je allerbeste vrienden en naaste familie vaak. Bij de rest van de mensen spelen velen een soort rol en pas je je aan bij de situatie en/of de sfeer van het moment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door niet anders te doen dan dat je bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt jezelf loskoppelen van dat deel van jezelf dat contact heeft met de buitenwereld door het goed te vinden. Te zien dat alles wat er om je heen is en gebeurd goed is. Je hoeft er geen aandacht meer aan te besteden want het is goed zo.

Maar de contacten met de buitenwereld, jouw reacties op de wereld om je heen zijn onderdeel van wie je bent. Het is niet goed om onderdelen van jezelf voorgoed los te koppelen.

Je mag best af en toe even afstand nemen van de hectische wereld om je heen maar keer er altijd weer naar terug, het is waar je ook leeft, ook jouw wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe je nu bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is iets waar veel mensen hun hele leven naar op zoek zijn. Wat het gemakkelijker maakt is niet te snel meegaan in wat anderen vinden. Je mag van mening veranderen door nieuwe informatie natuurlijk maar als jij je van alles wat anderen zeggen en vinden, iets zou aantrekken, leef je het leven van al die andere mensen.

Wat kun je dan doen?
Als jij iets hoort wat jou doet twijfelen omdat het als "waarheid" wordt gebracht.... vraag je dan af:
"Vind ik dat ook of heb ik een ander idee?"
Besef je dat wat voor de ander "waar" is, voor jou niet zo hoeft te zijn. Dat heeft namelijk te maken met hoe die andere persoon is, hoe onzeker of boos die ander is, welke ervaringen die persoon in zijn/haar leven heeft opgedaan etc. Dus zo zie je dat het best heel lastig is om de waarheid van anderen te volgen. Er zijn natuurlijk wel dingen waar "over het algemeen" hetzelfde over wordt gedacht of gedaan maar dan nog is het belangrijk om je eigen mening te vormen en je af te vragen of dat ook bij jou past. Vorm je eigen mening en neem je verantwoordelijkheid. Daarmee bedoel ik dat als jij iets doet of zegt, je daar zelf de gevolgen van moet nemen.

Veel succes en plezier in het vinden van je eigen IK. Door je ervaringen zal je ook merken dat je eigen persoonlijkheid ook kan veranderen. Volg je gevoel en doe wat jij goed vindt. Dat kan zolang je er anderen geen ernstig letsel mee aandoet (en dat is best heel ver). Als iemand boos wordt omdat jij iets anders doet of vindt, zegt dat ook heel veel over hoe die ander dat ervaart en zelf zou doen.