Hebben mijn ouders het recht om iets van me af te pakken waar ik ontzettend hard voor heb gewerkt?

Ik heb laatst 175 euro betaald voor mijn eigen tablet. En nu pakt mijn moeder het zomaar af. Erover praten kan niet want helaas kan ik nooit met haar praten zonder ruzie.
Ik vind zelf dat ze niet het recht heeft om dat te doen. Ik ben inmiddels 16 en ik kan prima voor mezelf zorgen.
Ze heeft ook al mijn laptop afgepakt, 3 jaar geleden. En nu heb ik het nog steeds niet terug.
Mag ik voor deze zaken naar de rechter stappen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk niet dat je hier een rechtzaak van kunt maken. Misschien kan het juridisch loket/wetwinkel advies geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat je als ouders iets afpakt kan een opvoedkundig middel zijn. Zij vindt dat jij huiswerk moet maken, op tijd naar bed moet etc. en je doet dat niet zolang je je laptop nog aan hebt staan. Maar na 3 jaar nog niet teruggegeven dat vind ik niet kunnen. Ik deed dat hooguit een avond of 3 dagen. Je hebt je laptop of tablet ook nodig voor school.
Is er een volwassene ( je vader, oom, oma) waar je moeder wel naar luistert, maar die jou ook begrijpt? Laat die dan met je moeder praten.
En bedenk dat je moeder ook maar een mens is met fouten en onzekerheden, en dat ze misschien geen andere manier geleerd heeft om met pubers om te gaan. Daar zou ze dan aan moeten werken. En dan kan jij van jouw kant ook meewerken om het haar minder moeilijk te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat je beter eens met iemand hierover kunt gaan praten die je vertrouwd, mogelijk kan en wil die persoon ook eens in gesprek gaan met jouw moeder en op die manier samen tot een oplossing komen.
.
Ritsuka
8 jaar geleden
gaf ze een reden aan waarom ze je tablet innam?
gaat verder alles goed op school en dergelijke?

Antwoorden (1)

Ja, je ouders mogen iets van je afpakken.
Je ouders hebben "ouderlijke macht" over je tot het moment dat je 18 jaar bent.
Vanuit deze ouderlijke macht mogen ze je een sanctie geven. Vanuit een opvoedkundige reden.Deze sanctie zou kunnen bestaan uit het innemen van " jouw" spullen.
Ik ken je ouders niet, maar meestal zullen ouders wel een reden geven wanneer ze je spullen innemen.
Je zegt dat je niet kunt praten met je ouders. Zou het kunnen dat je ook moeite hebt om te luisteren naar wat ze je vertellen ? Ben je vaak zo boos dat het niet binnenkomt wat ze tegen je zeggen ?
Probeer toch eens op een rustige manier aan je ouders te vragen waarom ze je spullen afpakken. En dan alleen maar luisteren naar wat ze zeggen, zonder te reageren.
Wanneer het echt niet lukt, ga dan praten met iemand die je vertrouwd, ( buurman, tante, decaan school ) om te lijken hoe je de communicatie met je ouders kunt verbeteren. Misschien moet er iemand bij zitten wanneer je met je ouders praat.

Wanneer dat niet lukt : Je kunt ook bij de huisarts aangeven dat je hulp nodig hebt bij de communicatie met je ouders. De huisarts kan kijken welke hulp er in de regio voor je is.
Erna55