Wat te doen bij een Frozen shoulder?

Hallo,

Mijn moeder heeft al 1,5 jaar last van haar arm en sinds augustus last van een Frozen shoulder nu is mijn vraag wat wij er aan kunnen doen, mijn moeder is vandaag bij een schouder kliniek geweest en heeft binnenkort weer een afspraak.

Zijn er misschien bepaalde pijnstillers voor? Of bepaalde oefeningen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Laat haar naar de artsen/behandelaars luisteren die haar behandelen, ook voor advies over pijnstillers kan zij bij hen terecht, zelf andere oefeningen gaan doen dan geadviseerd, kan de duur van de klachten mogelijk verlengen.

Het beste antwoord

Behandeling

Een primaire frozen shoulder gaat meestal vanzelf over, zij het met een geringe functiebeperking. Dat kan wel maanden tot jaren duren. Men kan dit proces wel versnellen of draaglijker maken. Een secundaire frozen shoulder gaat vaak niet vanzelf over en zal dikwijls een operatie vergen.
Een frozen shoulder kan ook altijd terugkomen, ook na behandeling.

• Pijnbehandeling
Pijnklachten kunnen dikwijls verholpen worden met pijnstillers (niet-steroïdale ontstekingsremmers) en/of inspuitingen met cortisone in de schouder. Men kan de pijn ook verlichten door het tijdelijk blokkeren van de pijnzenuw van de schouder.

• Ontstekingsremmende injecties met Cortisone
Ontstekingsremmende injecties met cortisone in het gewricht kunnen in de eerste fase (ontstekingsfase) nuttig zijn. Hoewel het na een injectie nog steeds lang duurt voor de beweeglijkheid van de schouder hersteld is, krijgt de patiënt minder pijn en verbetert de mobiliteit. Daardoor verloopt de herstelfase comfortabeler.

• Oefentherapie (kinesitherapie)
Over de zin van een oefentherapie lopen de meningen uiteen. Volgens sommige onderzoeken zou het de beweeglijkheid van het gewricht verbeteren en de pijn verminderen, volgens ander onderzoek zou de pijn net toenemen.

Alleszins wordt aangeraden om tijdens de eerste (ontstekings)fase zeer voorzichtig te zijn met oefeningen en pas in de tweede fase met oefenen te beginnen.
De oefentherapie gebeurt onder begeleiding van een ervaren kinesist. Daarbij worden specifieke oefeningen en rekoefeningen aangeleerd die men ook thuis moet uitvoeren.

• Manipulatie onder narcose
In zeer hardnekkige gevallen kan de schouder onder verdoving worden doorbewogen en losgewrikt.
Bij een distentie-mobilisatie wordt het kapsel eerst tot zijn maximale volume opgeblazen met water.
fremar