hoe kan het dat ik de enige ben die het koud heeft?

Hallo ik ben Aukje en ik ben 14 jaar. Ik weet dat het nu winter is en dat het koud is, maar hoe kan het dan toch dat ik de enige ben uit mijn klas en thuis. Die super erg last heeft van de kou. Op school doet iedereen meestal zijn jas uit in de pauze, die doetjes dan in zijn kluisje. Maar ik heb hem dan de hele tijd aan. En als ik het koud heb, heb is soms nog dat mijn schouders vast staan. is het raar dat ik het zo vaak koud heb?
Groetjes Aukje

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
eet je wel genoeg? in je vorige vraag had je het erover dat je graag dunnere benen wilde. Als jij weinig eet omdat je af wilt vallen, dan is het logisch dat je het koud hebt.
Je kunt geen kachel stoken zonder brandstof.
Amadea
8 jaar geleden
Juist, Ritsuka, je bent me nét voor!
Reddie
8 jaar geleden
Ik heb al 70 jaar koude voeten.
Vroeger op school deed één schoen uit, en mijn voet onder mijn kont. En om het kwartier wisselen.
Toto ze tijdens het speelkwartier weer koud werden. En dan begon het weer van voor af aan.
Als ik wilde schaatsen was ik in de 2 minuten lopen naar de sloot al zo bevroren dat ik mijn schaatsen slechts met de grootste moeite aan kreeg. Maar het schaatsen na een minuut of 10 opgaf.
Nee, het is niet gek, en je bent niet de enige.
paulus811
8 jaar geleden
Ik vind de vraag wel schattig gesteld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Al eens gedacht,om je schildklier na te laten kijken,of die te langzaam werkt?,Daar kun je ook kouwelijk van worden,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat heb ik ook,vandaag heb ik een shirt,shirt met lang mouwen,een trui en en vest aan,4 lagen dus zeg maar,en nog heb ik het niet echt warm en dan ga ik tegen de verwarming zitten.
S'nachts slaap ik met een vest of trui aan
Je ben dus niet de enige.
Amadea
8 jaar geleden
Maar Laurena, jij weet donders goed wat bij jou daar de oorzaak van is. En als Aukje nou zou reageren op de vraag van Ritsuka, dan kunnen we te weten komen of het bij haar óók daaraan ligt. Om warmte te kunnen genereren is brandstof nodig. Geef je die niet aan jouw lichaam, dan is het logisch dat dit koud blijft!

Het beste antwoord

Het kan meerdere oorzaken hebben.

# je gewicht, te dun kan zeker de oorzaak zijn, maar mensen die te zwaar zijn .overgewicht. hebben , of zelfs obese zijn, hebben het daarmee niet per definitie niet koud of altijd warm.

# je voeding, omdat veel mensen proberen af te vallen, de maatschappij houdt ons nog steeds voor dat wij bijna allemaal veel te zwaar zijn... [modellen/ mannequins die maatje 34 moeten hebben! is het nog steeds zo dat een mannequin niet meer dan 1 ei en een beetje sla per dag mag eten?] . Dus stap eens naar een diëtiste en vertel wat je allemaal wel/niet eet op een dag. Alles naar waarheid opschrijven, ook die zak chips of drop dan wel de reep chocola. Ik had een collega die verslaafd was aan chocolade vla... Geeft niets , het ligt er aan hoeveel je wat eet in combinatie met weer ander voedsel.

# je bezigheden, zit je de hele dag op je krent, of ben je de hele dag in de weer. Ga je op de fiets naar school of moet je met de bus/ tram/ trein? Wat doe je aan beweging? pak je de lift of neem je de trap? Welke sport beoefen je? en hoe vaak per week en hoe lang?

# je gezondheid, weet je zeker dat je niets mankeert? als je iets hebt pijn, iets waar je al langer last van hebt, stap naar je huisarts , daar is hij voor , gewoon vragen. Een trage stofwisseling kan dus ook.

Kan allemaal , maar hoeft niet. Kijk maar of er iets bij zit dat op jou van toepassing is.

En in de winter een winterjas en een extra trui aantrekken , dikkere sokken aan en een sjaal om , zo ook handschoenen in deze kou is niet raar , maar gewoon nodig...

Ik heb soms wel 4 lagen aan en heb zelfs nog een jasje voor binnen, heerlijk warm is dat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Top dankjewel, ik denk dat ik me warmer moet gaan aankleden. En misschien wat dingen eten wat goed vult. Opzich ben ik niet dik, dus ik denk dat het daar niet aan ligt. Ik fiets elke dag 13 kilometer naar school en 13 kilometer terug. En ik doe krantenwijk van 216 volders 2 en een half uur doenik hier over.
Echt super bedankt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn goede tippen gegeven waart ik echt ietts aan heb
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Aukje Misschien moet je 's morgens iets meer eten voor het ontbijt [dat is goed om de dag te beginnen, een stevig ontbijt: toast met kaas of volkoren boterhammen met kaas bijvoorbeeld] en voor de lunch ook zoiets, of met worst mag ook hoor. Een appel mee nemen is een goed idee. Of een paar plakken ontbijtkoek [Peijnenburg Zero is zonder toegevoegde suiker]. En een echte warme jas, een goede warme sjaal/col en wanten of handschoenen, maar ook onder je winterjas zou je een dikke trui of een dik wintervest moeten dragen. En je kunt ook nog een vest of trui meenemen in je tas, als je het niet onder je jas aan kunt, dan kun je een dunnere laag aantrekken. Veel/meerdere dunnere lagen is beter dan 2 dikke.
Probeer maar uit, ook nu het weer wat minder ijskoud wordt, het is nog zeker geen lente , laat staan zomer.

Andere antwoorden (1)

Nee, Het is niet raar. Sommige mensen hebben het nou eenmaal sneller koud dan andere mensen. Ik zou veel bewegen (Je word er soort van warmer van xD)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je (te) weinig eet, krijg je het snel koud.
Ritsuka
8 jaar geleden
Of met een laag vetpercentage
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat vetpercentage heeft er bij mij niets mee te maken, ik ben te zwaar, en heb het altijd koud
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik sluit mij aan bij nlies. Het geeft niet altijd met te weinig vet te maken. Ik ben ook te zwaar (iets boven de bmi) en heb helaas voldoende vet kussentjes. Maar ook ik heb het soms vreselijk koud ondanks ik al dikkere kleding draag. Beweging helpt altijd maar eventjes en dan trekt de kou weer in het lichaam. Soms wordt ik er even niet goed van en neem ik een warme douche of ga als het al avond is in bed liggen met 2 kruiken.
Ritsuka
8 jaar geleden
Dan zou het ook iets met bloedcirculatie kunnen zijn. Dat word met meer bewegen en meer spiermassa wel eens beter (bij mij tenminste wel).