Dat is een heel lastig te beantwoorden vraag. Misschien komen we op een getal uit met de gegevens die ik vond in het jaarverslag 2014 van de Nederlandse Transplantatie Stichting. In dat jaar werden in de leeftijdsrubriek 0 tot 16 jaar:
4 niertransplantaties, 2 harttransplantaties, en 19 levertransplantaties uitgevoerd. (De 16- en 17-jarigen staan bij de groep 16-56 jaar; daar zijn geen aparte cijfers over).

Dat waren dus 25 orgaandonaties. En er woonden in Nederland in 2014 volgens Statline 1561878 kinderen van nul tot en met vijftien jaar.

Als ik geen rekenfout heb gemaakt (dus voor de zekerheid onder voorbehoud) betekent bovenstaande dat ongeveer een percentage van 0.0016 % van de 0 t/m 15-jarigen die een orgaandonatie nodig hebben.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed zoekwerk. Maar ik heb wel een kanttekening. Deze cijfers gaan over het aantal uitgevoerde transplantaties. Helaas gaan er nog altijd mensen (ook jongeren) dood omdat ze te lang moeten wachten op een donor. Dus er zijn meer mensen die een orgaan nodig hebben, dan het aantal die daadwerkelijk een orgaan mogen ontvangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad het aantal dat een donororgaan krijgt, zegt niets over de wachtlijst, maar ook van mij complimenten voor wat je wel gevonden hebt.
Bordensteker
8 jaar geleden
+
Daar sluit ik me helemaal bij aan!
Bordensteker
8 jaar geleden
Ik bedoel: compliment voor het uitzoeken, maar het kan heel goed zijn dat de feitelijke behoefte veel groter is.