Hoe kan je 'nee' zeggen?

Iedereen wil altijd iets van me hebben of lenen of ik moet helpen of wat dan ook, of ik word meegevraagt naar iets, en dan durf ik geen 'nee' te zeggen. Wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (9)

Het kan inderdaad soms heel lastig zijn om 'nee' te zeggen.
Als je er niet uitkomt kun je jezelf daarop trainen. Er zijn cursussen voor, zoals deze:
http://www.idee-pmc.nl/services/assertiviteitstraining.html
En waag het niet 'nee' te zeggen tegen dit idee :)
13 jaar geleden
Het is heel moeilijk om je grenzen aan te geven, maar het is te leren.

Begin met een tussenstap. Zeg bijvoorbeeld; 'Ik zal er over nadenken'. Zo zeg je niet direct nee en heb je tijd om na te denken of je het echt wilt of niet. Als je het dan niet wilt, moet je ook nee zeggen. Niets is zo vervelend voor de ander als je eerst ja zegt en nee bedoelt.

Gelijk oefenen vandaag ;))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft veel met zelfvertrouwen te maken. Hier een tip:
http://tinyurl.com/yf3pfam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom durf je geen 'nee' te zeggen? Waar ben je precies bang voor?
Maar zodra je weet waar je bang voor bent ("Als ik 'nee' zeg, vinden ze me niet aardig meer") kun je iets doen aan die angst ("Als ze me al niet aardig vinden als ik een keertje niet mee wil naar de stad, ligt dat aan hen, niet aan mij.")

Op jouw leeftijd is de sociale druk heel erg hoog, zeker bij meisjes. Ze vormen dan hechte clubjes die zich eventueel afzetten tegen anderen (jongens, leraren of meisjes die niet in hun clubje willen/mogen/passen). Wanneer je 'nee' zegt, zet je jezelf voor een kort moment buiten de groep en als je dat te vaak doet, zien ze jou als een bedreiging voor de groep en lig je erbuiten.
Binnen een clubje heb je vaak ook één baas waar de rest achteraan loopt. Als die 'baas' jou veel verzoeken doet, is de kans groot dat ze jou aan het uittesten is.
Omdat je zelf ook een meisje bent, ben je (waarschijnlijk) gevoelig voor dergelijke mechanismes en zul je niet gauw een onwenselijk antwoord geven.

Ik zou je willen adviseren om daar toch mee te experimenteren. Het is heel belangrijk om je grenzen te leren aangeven. Begin gemakkelijk, bijvoorbeeld bij een jonger broertje of bij iemand uit een klas lager. Langzamerhand kun je het niveau voor jezelf opschroeven tot je uiteindelijk aan iedereen op een natuurlijke manier je mening durft te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee zeggen is idd moeilijk ik had dat ook in het begin
ik zei altyd maar ja en nog eens ja
en op den duur profiteren ze van jou
en dan bang zijn om nee tezeggen dat begrijp ik
maar het heeft vooral met je zelfvertrouwen temaken
zeg eens een keertje nee tegen wie dan ook die je iets vraagt je zult zien oe anders ze ook mogen reageren.
en dan zul je zien of dat het aan jou lag of aan de andere worden ze kwaad of blijven ze zagen zoals
ALLLLLLLEEEEEEE WAAROM NIET
dan verdienen ze jou ni want dan ben je veel te goe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk zijn mensen die vaak ja zeggen hele fijne mensen.
Dat zijn mensen die vaak open staan voor de mensen en het leven,dus een fijne eigenschap.
Maar net zoals met alles kun je niet overal maar ja op zeggen dus ik heb twee oplossingen voor mezelf gevonden.
De eerste is ,ik kijk eerst wat ik voel ,vind ik het leuk en of nuttig.En ten tweede ik bied niet zomaar iets aan maar laat het mensen vragen,als ze iets willen.Dat helpt ook want als je alles maar gaat aanbieden dan blijf je aan de gang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee zeggen is moeilijk omdat bijna iedereen graag aardig gevonden wil worden.
Het heeft voor een groot gedeelte te maken met de verwachtingen die je van elkaar hebt. Ik moet zeggen dat dit volgens mij bij heel veel dingen opgaat.
Het gaat er om dat je respect voor elkaar hebt en niets van elkander moet verwachten. Verwachten is namelijk helemaal niet positief. Kijk naar: ïk had wel verwacht dat hij/zij had gebeld"of ik had wel gedacht dat je langs zou komen"of ik had wel verwacht dat je mij zou helpen".
Ik heb hier een rijmseltje over gemaakt.

Het is niet altijd pais en vree
zo in dat hoofd van mij

ondanks mijn zonnige karaktertje
ben ik gewoon niet altijd blij

Ik erger mij geregeld groen en geel
aan hoe mensen zich soms gedragen

En moet dan alle zeilen bijzetten
om hen niet om het waarom te vragen

Dan denk ik aan een stukje tekst
wat ik van Aranca heb gekregen

En als ik dit een paar keer lees
kan ik er weer goed tegen

Het komt er eigenlijk op neer
dat je allereerst voor je zelf moet kiezen

En door van anderen te verwachten keer op keer
liefdes en vriendschap, ja: zelfs jezelf kunt verliezen

Dus ik ben ik en
Jij bent jij
Ik leid mijn en jij leidt jouw leven

Het is niet jouw verwachting voor mij
waar ik naar moet streven

Ook jij bent niet op deze aard
om mijn verwachtingen te vervullen

wij moeten wat dat betreft elkaar de vrijheid geven
zonder te oordelen of over elkaar te lullen

als bij toeval blijkt dat wij elkaar ergens in kunnen vinden
dan is dat mooi en zelfs uitermate fijn

blijkt dat dit niet zo is dan kunnen wij daar niets aan veranderen
je doet elkaar niet bewust zo’n pijn

de belangrijkste persoon die ik ken
ben ik zelf!!!!

dit is een les die ik mijzelf en jou toe wil wensen
als wij ons allemaal hieraan houden

zijn wij allen gelukkiger mensen

liefs Marina
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het zelfde probleem. Oefen in je kamer En zeg. Nee ik wil het niet maar ik weet niet het werkt want ik heb het gister van een vriendin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen vinden het lastig: nee zeggen als mensen iets aan je vragen.
Nee zeggen is moeilijk. In deze korte cursus vind je meer over hoe dat komt en vooral wat je eraan kunt doen. Als je eenmaal goed 'nee' kunt zeggen is dat niet alleen v oor jezelf heel prettig maar ook voor anderen.

Hier vind je tips en een online cursus:
http://www.leren.nl/rubriek/persoonlijke_vaardigheden/communiceren/assertiviteit/nee_zeggen/