Is kaneel en daarmee de kaneelproef is echt gevaarlijk?

Wat is het gevaar van kaneel?
Waarom is het gevaarlijk , het wordt zelfs als gezond vermeld, we gebruiken het om mee te koken, we eten het.

Kind in coma door de kaneelproef.

Zie het filmpje [the cinnamon challenge] op de link , even scrollen

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/germain-13-lag-vijf-dagen-coma-na-kaneelspelletje-een-wonder-dat-hij-nog-leeft

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kaneel kan idd gevaarlijk zijn als je het verkeerd gebruikt. In dit geval dus een hele lepel kaneel puur inslikken. En je daarbij ook nog verslikken dat het in je longen terechtkomt.
Zo zijn nog veel meer gezonde producten gevaarlijk. Bijv. water, er zijn mensen overleden die teveel water dronken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uit het nieuwsbericht: Germain begint hard te hoesten waardoor het kaneel in zijn longen terecht komt. "Hoeveel kaneel hij precies heeft ingeslikt weten we niet", vertelt Adriana. "De politie is druk bezig met het ondervragen van de jongens die er bij waren. Germain heeft nog wel aangegeven dat hij zich niet lekker voelde. Daarna is hij flauwgevallen. Hij kreeg geen zuurstof meer, omdat zijn longen niet meer werkten." Dat is dus mogelijk met elke fijne stof waar je een lepel of meer van in je mond doet en je start met hoesten.
Ritsuka
8 jaar geleden
Kaneel in je longen is wat anders dan kaneel in je maag.
paulus811
8 jaar geleden
Kijk je geen nieuws? Zo ja, dan is deze vraag compleet overbodig.
Erna55
8 jaar geleden
De link die je toevoegt, geeft al antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@paulus811 Inderdaad , ik zie niet al het nieuws en mis daardoor wel eens wat . @Erna Als dat zo was , had ik deze niet gesteld .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Tomaat Het ligt dus niet aan de kaneel... oké .. kijk , dat bedoel ik nou...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jodokus52 Dat komt uit je "eigen" link. Zoals Erna55 al aangeeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De specerij zelf is absoluut niet gevaarlijk (behalve bij een overdosis natuurlijk) maar doordat het fijne deeltjes zijn en het snel opstuift kan je er in stikken als je het probeert door te slikken. Het is zo licht waardoor je het poeder makkelijk inademt.

Het beste antwoord

Kaneel kan inderdaad levensgevaarlijk zijn, als het in een grote hoeveelheid wordt ingenomen. Het is namelijk heel erg droog en heeft de eigenschap dat het niet in speeksel oplost. Heb je een grote hap ervan genomen, dan ga je meestal hoesten en ademt vervolgens de stofwolken weer in en maakt het alleen erger.
Dit kan resulteren in een astma aanval, een klaplong, longontsteking en je kunt er zelfs in stikken.
In dit geval is er een kind door in coma geraakt omdat het waarschijnlijk zuurstoftekort opgelopen heeft bij de uitdaging.

Kaneelpoeder bestaat voornamelijk uit cellulose dat niet wordt afgebroken in de longen. Het kan zelfs veranderingen in het weefsel van de longen teweegbrengen die onomkeerbaar zijn en gewoon permanent blijven. De longfunctie kan dus ook achteruit gaan en het kind kan hiervan misschien zijn leven lang schade ondervinden. Het is heel goed mogelijk dat het kind bij inspanning snel kortademig wordt en altijd een inhalator zal moeten gebruiken.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je wel

Andere antwoorden (2)

Kaneel zelf niet maar de manier waarop ze er mee omgaan wel. Je neemt een grote hap en de kaneel neemt al het speeksel op in de mond. De natuurlijke reflex is om te gaan ademen wat, door de kaneel, een hoestbui opleverd. De hoestbui bij deze jongen was zo erg dat hij in een coma is geraakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
De hoestbui is niet het probleem. Om te hoesten moet je inademen, en dan adem je dus kaneel in. En je longen kunnen er niets mee. Dus dat gaat fout.
Het gevaar van kaneel in deze kaneelproef is, dat je het inademt, waardoor je luchtwegen en je longen kunnen gaan infecteren met onherstelbare schade aan de longen.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kaneel kan per definitie geen infectie veroorzaken. Alleen micro-organismen (en sommige grotere parasieten ) kunnen dat.