Is cholesterol nu slecht of niet?

Als je even rondleest op internet, vind je wetenschappelijke artikels die mekaar volledig tegenspreken over een hoog gehalte aan cholesterol in het bloed. De tendens van de latere onderzoeken lijkt te zeggen dat een hoog cholesterolgehalte helemaal NIET slecht is voor de gezondheid. Dit wordt door écht wetenschappelijke studies aangetoond en er wordt vermeld dat de te hoge cholesterol-mythe in stand gehouden wordt omwille van de hoge verdiensten door de cholesterol-verlagers van de farmaceutische industrie en de belangrijke margarine-producenten.
Standpunten over te hoog cholesterol-gehalte liggen diametraal tegenover mekaar. Is er ergens een serieus, onafhankelijk onderzoek hieromtrent?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K
ronron1212
8 jaar geleden
Bij mijn vrouw in de familie heeft men een extra gen dat cholesterol aanmaakt en dat is dodelijk als daar geen medicijnen voor worden geslikt. Er zijn voor men dat wist al veel familie leden overleden aan hart en vaat ziekten en hersen vallen. Met gewoon cholesterol mits te veel kan dit ook bij mensen gebeuren.
paulus811
8 jaar geleden
Er is wat men in de volksmond 'goed' cholesterol (HDL cholesterol) en 'slecht' cholesterol (LDL). Wat belangrijk is dat er een goede balans is tussen deze 2.

Antwoorden (1)

Het antwoord op deze vraag is nog steeds niet 100% met zekerheid te geven. We weten allemaal dat vele beweringen die ooit gemaakt werden door wetenschappers/medici, inmiddels achterhaald bleken te zijn......enkele voorbeelden;
"Eet niet meer dan hooguit 3 eieren in de week, slecht voor het cholesterolgehalte in het bloed", "verwarm spinazie nooit voor een tweede keer (nitriet)....en iedereen die met de gezondheid bezig was, hield zich daar toen aan.
Later werd ineens weer beweerd dat men het vergeten moest en het allemaal toch geen kwaad kon. Nieuw onderzoek zou hebben aangetoond dat je rustig dagelijks een ei kan eten en ook spinazie best opgewarmd mocht worden.

Consumenten worden nu eenmaal misleid door de voedingsindustrie, omdat geld verdienen voor hen de prioriteit heeft en dit geldt ook voor de farmaceutische industrie. Iedereen wil de consumenten ervan doordringen dat zij de beste producten hebben waar men niet buiten kan. Er wordt wat afgelobbied en gemanipuleerd!

Met dit in het achterhoofd, weet je gewoon dat niet elke bewering klakkeloos geloofd kan worden. Zogenaamd wetenschappelijke onderzoeken waarmee geschermd wordt, zijn ook niet altijd 100% en kunnen zelfs tegenstrijdige resultaten hebben.
Over cholesterol wordt soms zelfs beweerd dat het gif is voor het lichaam en hoe kan men dit beweren als het lichaam deze zg. giftige stof zelf aanmaakt? We kunnen namelijk niet zonder.
Heel interessant om eens te lezen;
https://melchiormeijer.wordpress.com/2013/02/23/beknopt-lesje-cholesterol-door-dr-uffe-ravnskov/
amc