Hoe heet mag je maximaal douchen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
27.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onder de 42 graden celcius.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Brandwond
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De monteur van onze cv installatie heb ik het eens gevraagd . Deze zei dat die niet hoger gesteld mocht worden dan 38%. Dat zou de maximale de, de verantwoorde hitte . zijn.
Erna55
8 jaar geleden
Je mag douchen op de temperatuur die voor jezelf plezierig is. Je voelt heus wanneer de temperatuur zo hoog is dat je er brandwonden aan overhoud.

Antwoorden (4)

Daar is geen wet voor. Maar aangezien 40 graden net te warm is (voor de handen) zal de "douchetemperatuur" daaronder liggen.

Die temperatuur moet bereikt worden door koud water te mengen met heet water. De aanvoertemperatuur van het warme water zal op minstens een graad of 60 moeten liggen, om legionellabesmetting te voorkomen.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Boven lichaamstemperatuur gaat je opperhuid kapot. Niet alleen je huid gaat droog worden en er dof uit zien. ook je haar oliën, huid oliën was je weg waardoor glans verdwijnt. 37 graden is dus Max en onder 20 graden is juist héél goed voor je huid en haren. 41 graden is super slecht en zelfs slecht voor je gezondheid en immuunsysteem is het niet goed. Hoe kun je überhaupt 41 graden fijn vinden? Je lichaam moet echt hard werken waardoor je energie verliest. Kan toch niet fijn voelen. Het is maar hoeveel je om je eigen lichaam, huid en gezondheid geeft.
De monteur van onze cv installatie heb ik het eens gevraagd . Deze zei dat die niet hoger gesteld mocht worden dan 38%.

Dat zou de maximale , de verantwoorde hitte . zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
38% van wat?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van 100 :p
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Omdat bij deze vraag duidelijk is dat jodokus graden bedoeld waar % staat. De meeste thermostaatkranen zijn ook beveiligd bij deze temperatuur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ach, ja graden natuurlijk, foutje!
Zo heet als je kunt verdragen zou ik zeggen.Hoeveel graden dat precies is zal voor eenieder anders zijn,maar waarschijnlijk ergens tussen 35-40 graden.Maar als jij 41 graden lekker vindt is er geen wet die dat verbiedt.
8 jaar geleden
Zo heet als je kunt verdragen op lichaamsdelen die normaal gesproken niet met hitte in aanraking komen: je bovenarmen, buik , bovenbenen of rug. Vaak kun je op je handen (omdat die aan o.m. zonneschijn gewend zijn, en je daar wel eens iets warms mee beetpakt) duidelijk meer hitte verdragen dan op de rest van je lichaam. Zou je je handen als maatstaf gebruiken en de douche zo instellen, dat je het nog net kunt uithouden, dan loop je kans dat als je de straal op je rug zet, die toch verbrandt. Zeker als je een douche met uit de houder afneembare slang hebt, kun je de straal op je bovenbeen (of zo) richten en dan instellen wat je nog kunt verdragen.

Hier zijn kanttekeningen bij te maken:
(1) begin altijd met matige warmte, als je echt heet wilt douchen kun je de douche beter geleidelijk aan warmer afstellen; je huid heeft dan de mogelijkheid om aan de warmte te wennen.
(2) als je zo heet mogelijk wilt douchen om bij voorbeeld gewrichten soepeler te malen of de pijn van kwallenbeten te bestrijden (dat werkt echt, het Rode Kruis beveelt zelfs douchen met zeer heet water (45 graden) aan, zie de bron), kun je daarna het beste wel je huid langdurig koelen. Dat zul je ook uit jezelf wel willen, echt heet douchen is niet lang vol te houden en kan ook je lichaamstemperatuur laten stijgen, waardoor je op kunstmatige wijze koorts zou kunnen krijgen.
(3) vermijd te heet water op alle gevoelige lichaamsdelen; hier is de huid dunner en raakt ze gemakkelijk geirriteerd.