Verslapt bij het gebruik van spierverslappers ook je kringspier?

Toegevoegd na 30 seconden:
Lijkt me ietwat onhandig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

De verschillende soorten spier

In ons lichaam zitten drie verschillende soorten spierweefsel: dwarsgestreept spierweefsel, glad spierweefsel en hartspierweefsel.
Het hart bestaat uit een ander soort spierweefsel dan de skeletspieren, namelijk uit het hartspierweefsel. Skeletspieren zijn die spieren die we bewust kunnen laten samentrekken, bijvoorbeeld om te lopen. Glad spierweefsel zit in alle organen met uitzondering van het hart, zoals je maag, darmen en je blaas.
Op zowel het gladde spierweefsel als het hartspierweefsel hebben wij geen bewuste controle. Je zou dus de soorten spierweefsel ook kunnen onderverdelen al naar gelang we er wel of geen bewuste controle over hebben.

Het spierweefsel waar we wel controle over hebben (het dwarsgestreepte spierweefsel) ontvangt op een andere manier de prikkels die van de hersenen vandaan komen dan het spierweefsel waar we geen bewuste controle over hebben (het gladde- en het hartspierweefsel); ze hebben verschillende receptoren.
In het dwarsgestreepte spierweefsel, wat in al onze skeletspieren zit, zitten nicotinereceptoren terwijl in het hartspierweefsel en het gladde spierweefsel zogenaamde adrenerge- en muscarinereceptoren zitten.
Bij elke receptor hoort een unieke stof. Dat wil zeggen dat een receptor het signaal pas doorgeeft als zijn eigen unieke stof aan de receptor bindt. Dit betekent dat de verschillende soorten spier op verschillende stofjes reageren en dus ook door verschillende, unieke stofjes geblokkeerd kunnen worden.

En wat heeft dit met spierverslappers te maken?

Door middel van geneesmiddelen kunnen deze receptoren geblokkeerd worden. Wanneer een receptor geblokkeerd wordt, zullen de prikkels van de hersenen niet meer aankomen bij de spier en zal de spier niets doen. Wanneer je dus een geneesmiddel gebruikt dat alleen de nicotinereceptoren blokkeert, zal dit geen invloed hebben op het hart, dat via adrenerge- en muscarinereceptoren wordt bestuurd.

Op deze manier werken de spierverslappers die gebruikt worden bij de narcose. Deze spierverslappers werken alleen op de nicotine-receptoren, waardoor het hart en de andere organen onaangedaan blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, die verslapt ook, maar je wordt niet helemaal lam.

Denk ook eens aan de spier bij je blaas, je hart (1 grote spier) de spieren in je borstkas om te ademen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel eens spierverslappers gebruikt en het is niet zo dat gelijk al je spieren zo verslappen dat ze niets meer doen. Dat zou erg desastreuze gevolgen kunnen hebben, want je hart is ook een spier.
Een spierverslapper kan wel overmatige spanning in je spieren verminderen, maar maakt echt niet al je spieren slap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige homoseksuele mannen nemen z.g. 'poppers'. Met als speciale bedoeling de spieren te verslappen, in het bijzonder de door jou genoemde spier.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sla ff een beurt over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mannen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zouden dat alleen homoseksuele mannen doen denk je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk niet mallerd.
AWM
13 jaar geleden
Het is echt een gay-drug, voor zover ik weet.
AWM
13 jaar geleden
Zo te zien? Is dat een flikkerlicht in mijn avatar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL!
ik heb verschillende keren spierverslappers gehad maar nog nooit last gehad...misschien verschilt dit per medicijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je spieren verslappen, dus ook je anus en de sluitspier van je blaas. De betekent gelukkig niet dat je alles laat lopen. Er is nog voldoende kracht over. Als je zoveel spierverslappers zou innemen dat je sluitspieren ook zouden verslappen, stik je, omdat je ademhaling dan ook stopt.