kun je tandarts schadelijk stellen voor ontstane schade ?

Bij een behandeling heeft een tandarts (door zijn toedoen) een buurtand beschadigt, die nu gerepareerd moet worden.
Dit kost mijzelf een aanzienlijke bijdrage, wat ik niet eerlijk vindt.
Nu is de tandarts van mening dat hij niet verantwoordelijk gehouden kan worden. Heeft iemand hier ooit wel eens ervaring mee opgedaan ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het probleem hier is dat je met een verschil van waardering zit. Voor de patiënt is het doel belangrijk, natuurlijk .. logisch. De tandarts wordt echter gewaardeerd op een inspanningsprestatie niet op het resultaat. . Dus inspanningsprestatie contra resultaatprestatie.

Vraag is inderdaad : kun je hier iemand op aanspreken? Denk dat je hiervoor juridische hulp moet inschakelen. Ik zou bij een juridisch loket informeren.
Thecis
8 jaar geleden
Ik ben van persoonlijke mening dat als hij dit veroorzaakt heeft, hij ook verantwoordelijk is voor de bijkomende dingen (die door zijn toedoen ontstaan is). @Jodokus52, de tandarts heeft dan weliswaar een inspanningsprestatie gedaan, maar als hij dan het werk niet goed aflevert (in de zin van slechte uitvoering, want nevenschade), is hij m.i. aansprakelijk. De uitzondering hierop is wel als hij van tevoren heeft aangegeven dat er risico's zijn, dat dit kan ontstaan en dat hij daarvoor niet aansprakelijk gesteld kan worden, etc. Maar dit zou van tevoren gemeld moeten zijn en ondertekend door een client. Nogmaals, dit is mijn persoonlijke mening. Jodokus52 zegt het al wel heel goed, vraag dit na bij een (medisch) juridische hulp instantie.
erotisi
8 jaar geleden
Iedere tandarts heeft een inspanningsverplichting. Dit houdt in dat de tandarts zich in moet spannen om de patiënt zo goed mogelijk te helpen. Uit rechtspraak blijkt dat de concrete situatie en de omstandigheden van het specifieke geval moeten uitmaken of een beroepsbeoefenaar al dan niet in strijd heeft gehandeld met zijn zorgvuldigheidsverplichting. Of een beroepsfout uiteindelijk tot aansprakelijkheid en de verplichting tot schadevergoeding leidt wordt uiteindelijk bepaald door de rechter. Per 1 januari 2014 is het in de advocatuur in letselschadezaken zelfs toegestaan om op basis van no-cure-no-pay te werken. Hiermee is uw financiële risico bij het instellen van een claim minimaal!

Het beste antwoord

Ja natuurlijk, als hij of zij inderdaad schade veroorzaakt heeft wat hersteld moet worden, dan zul je dat eerst met de tandarts moeten overleggen en eisen dat hij of zij de schade gratis hersteld. Mocht dit niet tot een oplossing leiden dan kun je via een klachtenprocedure ( even googelen) nogmaals eisen dat de schade gesteld wordt, om verder dan de officiële klacht via het overkoepelend orgaan te gaan is vrijwel nooit nodig en zal de schade zsm hersteld moeten worden en indien noodzakelijk door een collega tandarts (mocht je geen vertrouwen meer in je eigen tandarts hebben)