Hoe maak ik de mensen om me heen duidelijk dat ik ondanks gezondheidsbeperkingen nog een heleboel kan en dat ik uitstekend mijn grenzen ken?

Ik zit al jaren in de WAO.
De eerste jaren kon ik niet veel meer dan in bed liggen.
Maar ik heb me een weg terug gevochten en kan nu weer heel veel ondanks dat er beperkingen blijven.
Alleen krijg ik de kans niet.
Mensen blijven me dingen uit de handen trekken en me tegen houden.
Mensen die me kenden in de tijd dat het erg slecht met me ging, accepteren mijn vooruitgang niet.
Mensen die me niet kennen vullen gelijk vanalles in zodra ze horen dat ik in de WAO zit.

Vrijwilligerswerk met enige inhoud vinden is een ramp.
Vaak kom ik niet eens binnen omdat men bang is mij te belasten.
En als ik wel binnenkom zijn ze zo overbezorgd dat ik totaal vleugellam gemaakt wordt.
Alsof ik niet in staat zou zijn om mijn eigen grenzen te bewaken.
Mijn beperking is niet zichtbaar en heeft ook geen duidelijk etiketje.
Maar ik weet er prima mee om te gaan.
En na al het harde werken om dit te bereiken wil ik ook graag een zinvol bestaan.
Maar hoe overtuig ik mijn omgeving dat ik in staat ben tot meer, als ik niet de kans krijg om dat te laten zien?

Toegevoegd na 1 dag:
Even een aanvulling om misverstanden te voorkomen.
Het hebben van gezondheidsbeperkingen maakt me niet automatisch hulpbehoevend.
Er hoeft niets voor me aangepast te worden.
En niemand hoeft iets voor mij te doen.
Ik kan volledig zelfstandig fuctioneren.
Alleen geen uren achter elkaar.
Ben minder stressbestendig.
En ik moet een omgeving met scherpe geluiden mijden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat is lastig, mensen willen voor je zorgen omdat ze om je geven. Je moet ze duidelijk maken dat je zoveel mogelijk zelf wil doen en wel om hulp vraagt als je dat denkt nodig te hebben. Leg ze uit dat je alleen door dingen zelf te proberen, dingen bijleert en vooruitgang boekt. Vertel hen dat je liever een keer op je bek gaat, dan dat je het niet zelf geprobeerd hebt. Zorg voor een noodknop, zodat zij weten dat je iemand kan bereiken op momenten dat het even niet lukt, dat kan hen de rust geven het aan te durven je zelfstandig te laten zijn. Zeg nee, als ze je ongevraagd helpen. Vertel ze dat hun hulp je vaak belemmerd zelf in beweging te komen en dat je dat juist zo graag wil. Ze moeten leren je los te laten en erop vertrouwen dat je op tijd hulp vraagt. Doe desnoods eens iets onverwachts, waarvan zij denken dat jij dat niet kunt, bewijs dat je zelfstandig dingen kunt waarvan zij denken dat dat jou niet lukt. Laat zien dat je wil en dat je er sterk genoeg voor bent. Maar zorg zelf wel voor een noodknop (dat kan bijvoorbeeld op een telefoon zijn), zodat je altijd iemand kunt bereiken, mocht het toch mis gaan. Misschien helpt het als je je gevoelens eens in een brief aan hen schrijft, waarin je ook schrijft hoe je hen laat weten dat je hulp nodig hebt. Een noodknop geeft meestal wel rust aan je omgeving, om je te leren los te laten en bij te staan op momenten dat je dat nodig hebt.
Je hebt gelijk dat je zoveel mogelijk zelf wil doen, dingen over laten aan anderen is te makkelijk, het maakt je lui en daardoor verlies je je zelfstandigheid. Je moet zelf de strijd aangaan zelfstandig te zijn en te blijven, zij mogen je hierbij soms een stukje op weg helpen, maar zij moeten het niet voor jou doen. In de bron een voorbeeld van zo'n noodknop, deze is bedoeld voor senioren, maar ook prima te gebruiken voor mensen met een beperking. Laat je niet weerhouden door de naam van een product, denk aan je eigen veiligheid en de rust die het je kan geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb een sollicitatietraining gevolgd speciaal voor mensen met een beperking/handicap, daarin werd duidelijk gemaakt dat je bij je schriftelijke of telefonische sollicitatie beter niet kunt vertellen dat je een beperking hebt, dat kan wel als je op een gesprek uitgenodigd wordt, maar heb het dan vooral over de dingen die je nog wel kan, of wil leren, geef dan ook aan of, en welke hulpmiddelen je nodig hebt om het werk te kunnen doen. De kans dat je uitgenodigd wordt en serieus genomen wordt tijdens een sollicitatie, ook voor vrijwilligerswerk, is groter als je je beperking niet direct noemt, dan word je geselecteerd op je cv, op hetgeen wat je kunt, zonder het dilemma van het hebben van een beperking. In sommige gevallen kan je gemeente je ook helpen bij het vinden van een geschikte vrijwilligersbaan, vraag dat ook eens na. Probeer te streven naar (vrijwilligers)werk dat past bij jouw kunnen, zodat het echt een uitdaging biedt. Makkelijk zal het niet worden, maar zeker niet onmogelijk.
Succes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vervelend als de gemeente niet mee wil werken, ik heb dat zelf ook ondervonden en ook bij het UWV zijn ze niet (altijd) bereidt mee te denken. Door je beperking niet kenbaar te maken tijdens de eerste stappen van je sollicitatie, laat je zien wie je werkelijk bent, wat je kan en wat je wil bereiken, de beperking moet bijzaak zijn, eerst voor jezelf en dan voor je toekomstige werkgever. Ik ben kort na deze training 1 keer tot de laatste ronde in de sollicitatieprocedure gekomen op deze manier, de baan ging uiteindelijk niet door, omdat ik niet over eigen vervoer beschik, ik ben toen daarom alsnog afgewezen. Ik kwam erachter dat dat om deze reden minder pijnlijk is, dan afgewezen te worden, omdat de werkgever problemen ziet door mijn beperking op de werkvloer, of in mijn kunnen. Ik ga alleen nog op banen af, die passen bij mijn kunnen en waar ik denk tot mijn AOW te willen blijven werken. Gebruik de zoekfunctie (vrijwilligers)banen voor mensen met een beperking, dan kom je organisaties tegen die je wel willen en kunnen helpen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het moeilijk je te helpen, zolang je niet hebt omschreven wat je gezondheidsproblemen inhouden, wat je van (vrijwilligers)werk verwacht en wat je wil bereiken. Voor zover je nu in je reacties hebt geschreven, zou ik zeggen: "zet niet in je sollicitaties dat je een beperking hebt, praat daar ook niet over tijdens sollicitatiegesprekken, zoek een (vrijwilligers)baan voor een x-aantal uren per dag/week, of geef tijdens de sollicitatie aan dat je x uur beschikbaar bent. Ga gericht op zoek naar werk dat past bij je niveau". Je hoeft niet aan te geven dat je een uitkering hebt bij een werkgever, dat hoeft alleen bij het UWV zodra je dat werk hebt. Als er niets aan je te zien is en je verteld er niets over, dan weten mensen niets van je ziekte en zullen ze ook geen werkzaamheden uit je handen trekken, of je sparen bij bepaalde opdrachten, ze houden dan geen rekening met je ziekte. Zoek gericht naar (vrijwilligers)werk voor hoogopgeleiden, of op welk niveau je ook zoekt. Als vrijwilliger heb je echt wel wat in te brengen over het aantal uren dat je beschikbaar bent, tenzij duidelijk anders in de vacature vermeld is. Maar hou er dan wel rekening mee, dat als je een terugval krijgt, dat mensen niet zullen begrijpen waarom je hier niet eerder over hebt gesproken en je in dat geval meer als een ziek persoon zullen behandelen, dan dat je vanaf het begin af aan open bent geweest en hebt laten zien wat je mogelijkheden zijn, jij moet zelf bepalen tot hoever mensen je mogen helpen, jij moet nee kunnen zeggen op momenten dat je geen hulp nodig hebt, jij moet duidelijk kunnen maken tot hoever jouw mogelijkheden reiken.
Ik denk dat je een beetje van beide keuzes moet combineren, vertel in eerste instantie niets, tot je je hebt kunnen bewijzen en speel vanaf dat moment open kaart, zodat je werkgever en je collega's weten wat jij mankeert, wat jouw mogelijkheden zijn, maar ook waar jouw grenzen liggen. Vertel ze dan ook dat je geen hulp nodig hebt, zolang je er niet om vraagt en dat je graag als een gezond persoon behandeld wil worden. Wees duidelijk, zodat je collega's en werkgever weten hoe jou te behandelen. Je kunt het mensen niet kwalijk nemen dat ze je willen helpen, als je zelf geen grenzen aangeeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bent niet verplicht te melden dat je arbeidsongeschikt bent, tenzij je beperkingen nadelig kunnen zijn voor het uitvoeren van je werkzaamheden, je mag dat dus in de meeste gevallen verzwijgen als je dat wilt. Het gat in je cv kun je bijvoorbeeld opvullen met: ik heb om persoonlijke reden, waar ik liever niet op in ga, deze periode niet gewerkt (niet gelogen, maar wel direct duidelijk gemaakt dat je hier niet over praten wil). Dat je niet op zoek bent naar een betaalde baan, had ik begrepen, daarom heb ik ook regelmatig vrijwilligers tussen haakjes gezet. Of je solliciteert op een betaalde baan of op vrijwilligerswerk maakt niet uit in de manier van aanpak. Goed dat je denkt in wat je nog wel kan en niet in wat je niet meer kan. Daar help je jezelf mee dit te accepteren en er beter mee om te gaan.
Ik heb nog even de precieze regels over het verzwijgen van beperking opgezocht voor je, zodat je weet wat je wel en niet kunt verzwijgen:
http://www.carrieretijger.nl/carriere/solliciteren/uitdagingen/vertellen-verzwijgen
Heel veel succes en blijf erin geloven dat er op een dag iemand is, die het aandurft met jou.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Graag gedaan, hopelijk vind je snel een prettige werkplek, succes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi @crea! met nazorg ... Plus!