Wordt er een emotie opgeroepen of verdrongen bij/door een kind tijdens het "wiegen", zo ja, welke emotie en is dit anders bij volwassenen?

http://www.goeievraag.nl/maatschappij/spiritualiteit/vraag/35666/veroorzaakt-wiegen

Is al een vraag gesteld [5 jaar geleden ], maar die gaat meer in op het veroorzaken van 'wiegen'.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Heel veel mensen worden ontspannen en slaperig wanneer ze rustig heen en weer worden geschommeld of gewiegd. Dit werkt zowel prima bij baby' s (zie de bronnen) als bij oudere kinderen en volwassenen, die vaak op de passagiersstoel van een auto in slaap vallen. Natuurlijk is rijden in een auto niet bedoeld als wiegen en veelal kun je ook de keuze maken om je over te geven aan het slaperig zijn, of niet. Als bestuurder heb je er veel minder last van.

Mijn nichtje Esther is verpleegster en bevestigde wat ik ook van mijn moeder heb gehoord: het geschommel roept blijkbaar herinneringen (als je dat zo mag noemen) op aan de periode dat iemand nog in de buik van de moeder heen en weer geschommeld werd, tijdens de zwangerschap. En zoals ook de bronnen aangeven kan het bij baby' s echt problematisch zijn om in slaap te komen zonder wiegen -- de liefde voor het wiegen zit blijkbaar erg diep.

Of we hier moeten spreken van actieve emoties? Ik denk het niet. Een gevoel van warmte en veiligheid kun je ook hebben als de hond op je voeten in slaap valt, als je in de ogen van je geliefde kijkt of als je zit te lezen bij een knappend haardvuur. Tenzij je het veiligheidsgevoel zelf als emotie omschrijft, maar dan blijft het toch tamelijk vaag -- er zijn geen goede criteria voor, behalve negatieve: het ontbreken van gevaar (krokodil onder je bed), ontbreken van haast (moet nog huiswerk maken, oma uit het ziekenhuis ophalen), ontbreken van stress (ontevreden klant belt met vragen, er valt een nare belastingaanslag op je mat). Misschien dat bij de kachel op een schommelstoel gaan zitten in die gevallen wel soelaas biedt, maar de kans dat je blijft piekeren lijkt levensgroot.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bovenstaande alinea (die begint met: Of...) slaat op het gevoel/ de toestand dat/die door wiegen en schommelen wordt veroorzaakt.

Jezelf wiegen (bij voorbeeld in een hangmat, daar word je ook slaperig van) of schommelen op een schommelstoel om emoties te verdringen (waar de hoofdvraag aan refereert) lijkt me weinig effectief. Als je al in slaap valt zul je er wellicht over dromen, je bent immers veel te veel aan het piekeren. Om dat los te laten zou je beter kunnen mediteren.

Voor het mediteren is vaak stilzitten aangewezen, maar dat hoeft echt niet. Ik heb het veel gedaan tijdens het lange-afstandlopen. Misschien dat de gestage cadans daarvan ook wel een ontspanningstioestand oproept, maar ik denk eerder dat het bij sporten de endorfine in je lijf is die je een prettig gevoel geeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
plus+, goede en complete uitleg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel @WillemNeo!