Werkt je geheugen beter als je honger hebt of juist als je verzadigt bent of maakt dat niets uit?

Kun je dus beter onthouden met volle of lege maag, en maakt dat nog uit of dat het lange of korte termijn geheugen is? En waardoor komt het een en ander?

8 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Je lichaam functioneert op alle fronten beter als het niet bezig is met behoefte aan voedsel. Dat is een primaire lichaamsbehoefte en als die niet wordt vervuld zal je lichaam daar voortdurend om vragen, om niet te zeggen zeuren. Verzadigd werkt je geheugen dus ook beter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
beste maarten, ik ga je helaas een min uitdelen. Als je net volop hebt gegeten, wordt heel veel energie besteed aan de spijsvertering en gaat minder bloed naar je hersenen. Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Willem, ik waardeer dat je je min motiveert want dat doet lang niet iedereen. Je reactie snijdt zeker hout en je antwoord ook maar we gaan beiden van een andere situatie uit. Jij van net goed volgegeten en ik van schreeuwende behoefte aan voedsel. Ik verzeker je dat geconcentreerd en foutloos werken erg moeilijk is als je te lang hard gewerkt en niet gegeten hebt.
Wanneer je net gegeten hebt, gaat relatief veel bloed naar je maag- en darmstelsel: je bent immers verzadigd -- als je echt veel eet, vadsig -- en jouw lijf is vooral bezig met de spijsvertering. Bloed wat normaal naar de hersenen zou gaan, gaat tijdens vooral de eerste fase van de spijsvertering naar je maag- en darmstelsel. Bovendien worden veel mensen na een flinke maaltijd slaperig. men drinkt niet voor niets wel koffie na het eten -- om dit effect wat tegen te gaan.

De beste prestaties op zowel sportief als intellectueel gebied lever je circa 2 a 3 uur na een maaltijd: dan gaat weer meer bloed naar de hersenen. In diverse Oosterse filosofieen wordt zelfs gesteld dat vasten het intellect scherpt. Ongetwijfeld ook vanuit de gedachte dat als je spijsvertering op een laag pitje staat, er meer bloed naar de hersenen kan gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
niet te veel vasten denk ik want je hersenen gebruiken veel glucose?!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Ik ervaar zelf dat honger al mijn zintuigen verscherpt.
Inderdaad, na een stevig maal, word ik slaperig en futloos.
De hersenen gebruiken glucose, zoals heel het lichaam, maar ik kan gemakkelijk een hele dag hard werken, zonder één beet door de keel te duwen. Mijn lichaam schakelt dan vlot over op vetverbranding. Met een volle maag gaat het werken ook minder vlot bij mij.