Hoeveel invloed heb je op de werking van je hersenen?

In hoeverre kun je de hoeveelheid gedachten / zorgen in je hoofd sturen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Je hersenen vinden het makkelijk gebaande paden te volgen. Als jij je dus iedere dag zorgen maakt en piekert, zal dat al snel een ingesleten gewoonte worden.

Het is mogelijk een ander pad uit te slijten, door bijvoorbeeld jezelf slechts tussen 19.00 en 20.00 uur toe te staan te piekeren. Het vergt wel wat oefening, maar op een gegeven moment wordt dat een nieuw automatisme.
Rieneke1
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Ja, dat is een goeie Rieneke. Wij mogen hier na 8.30 niet meer klagen. Moet je dus vroeg bij de pinken zijn wil je je gram halen. :) Plus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Oefening baart kunst"? ;-)) Plus+
Kort door de bocht: daar zijn veel manieren voor en hieronder noem ik er enkele.

Er zijn meditatietechnieken waarbij je probeert om gedachtenloos te worden (als er geen gedachten zijn, pieker je ook niet). Bij voorbeeld Zen meditatie, maar er zijn vele andere vormen. Ook bij andere oefeningen zoals Yoga en Tai Chi ben je zo geconcentreerd op je ademhaling en lichaamshouding, dat je gedachten steeds verder wegzakken. Surf eens naar
http://www.meditatieenbewustwording.nl/redenen-om-te-mediteren.html

Zoals bij alles wat je leert zul je merken dat je er steeds beter in wordt en dat je daardoor het piekeren goed kunt onderbreken, of misschien wel helemaal stoppen. Al deze dingen kun je, na een periode van lessen om het goed te leren, (ook) alleen thuis doen. Kijk op
http://www.zen.nl/nieuws/zenactueel_140214.php.

Ook sport en spel kunnen helpen. Ik ben circa 40 jaar lange-afstandloper geweest en heb vaak ervaren dat zeker als je minstens een half uur aan het lopen bent, je gedachten wegsmelten als sneeuw voor de zon. Ook door helemaal op te gaan in iets dat niet geestdodend is, en ook geen grote geestelijke inspanning vereist, kun je je gedachten kanaliseren. veel hobby' s voldoen daaraan, van klaverjassen tot knutselen en van postzegels verzamelen tot houtsnijden. Maar ook spelen met je kinderen, vooral wanneer ze nog klein zijn, of met een huisdier, helpt zeker. Ook zijn er veel spellen voor volwassenen, die soms tegen de sport aanhangen, maar niet competitief zijn. Vooral als het element van ' winnen of verliezen' ontbreekt, helpen deze spellen en sporten.

Aangetoond is dat mensen die een huisdier hebben, langer gezond blijven, langer leven en gelukkiger zijn dan mensen zonder. De zorg voor je huisdier en de liefde die je terugkrijgt zorgen voor de aanmaak van hormonen als serotonine en oxytocine en die veroorzaken een geluksgevoel; mede daardoor kun je met sommige dieren een hechte band krijgen waar jullie beiden van profiteren.

zie de bronnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Direct antwoord op je vraag: heeeel weinig, iig volgens onderzoek minder dan 10%.
Onderzocht is namelijk, dat we ons ongeveer 10% van onze gedachten bewust danwel redelijk bewust zijn.
Dat betekent, dat we dus van 90% geen weet hebben.
En dat is ook heel prettig, want anders zouden we niet in staat zijn iets anders te doen dan te denken :-)
Dus met die 10% bewuste gedachten zouden we iets kunnen doen.
Op zich is het best een klus als je gedachten wilt omdraaien / veranderen: dat vergt tijd, inzicht en aandacht en ..... bewust ermee bezig zijn.
Dat kan bijvoorbeeld door meditatie en mindfulness, waarvoor je ook trainingen en cursussen kunt volgen.
Je kunt dus leren om enige invloed te hebben op de werking van je gedachten, overigens niet op de hoeveelheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
grasmaaier
8 jaar geleden
Het is 2% bewuste en 98% onbewust.
Die 98% bestaat uit beelden met betekenis en daar kun je ook mee leren werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!
Wat ik heb onthouden hiervan is, dat we 10% bewust en 90% onbewust denken en dat zijn geen vaste waarden, want geen mens is gelijk.
Maar n.a.v. je rectie ben ik es verder gaan kijken op Internet en de meningen hierover zijn zeer verdeeld.... met name ook omdat meteen de vraag rijst wat dan precies "bewust" danwel "onbewust" precies is.
En ook daarover zijn de meningen verdeeld.
Maar dat is dan weer een geheel andere vraag :-)
grasmaaier
8 jaar geleden
Het maakt ook eigenlijk niet uit hoeveel procent het precies is. Het is in ieder geval weinig. Die 2% heb ik gehoord in een cursus die ik aan het doen ben om een groter deel van mijn brein te gebruiken. Er wordt ook in gezegd dat je je bewuste denken kunt zien als de grond direct onder je voeten, en de hele vloer van de kamer als het onbewuste.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies, en mede omdat het eigenlijk relatief weinig is (want wat is weinig??? Dat is een waardeoordeel) wat we bewust gebruiken is het heel lastig om gedachten te veranderen / te sturen.
grasmaaier
8 jaar geleden
Nou, zo lastig is het niet hoor. Het is eigenlijk best wel makkelijk.