Kan je door krom te lopen scheef groeien ?

Hallo ik ben Marc en heb een dringende vraag ik loop al een tijdje een beetje krom (met mn hoofd naar beneden) dat heb i mezelf een soort van aangeleerd. Kan het zijn dat ik hierdoor scheef gegroeid ben ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mensen die pijn hebben, lopen "naar de pijn", dat wil zeggen dat zij zo lopen dat het 't minste pijn doet. Als je dan weet dat je 'recht' moet ...zitten/lopen/staan... voor je gezondheid, dan is het ook logisch dat je als je dit niet doet, je lichaam geweld aan doet. Bij oude(re) mensen zie je vaak dat ze een beetje krom lopen. Ook ik heb die neiging en zodra ik me dat realiseer strek ik mijn rug en loop ik weer recht, met een beetje meer pijn, dat wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan in ieder geval nekklachten veroorzaken, pas je houding aan en probeer er op te letten dat je rechtop loopt. Je ziet er ook onzeker en kleiner uit als je je hoofd naar beneden buigt.
Erna55
8 jaar geleden
Je hebt het jezelf aangeleerd. Waarom deed je dit ? Om rugpijn of andere pijn te vermijden ? Dan is het wel wijs om naar de oorzaak te laten kijken. Een bezoek aan de fysiotherapeut evt. Via de huisarts kan zinnig zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hiermee zou ik naar de huisarts gaan. Als je jong bent kan dit nog redelijk 'eenvoudig' worden opgelost door therapie. Doe je er niks aan dan kan dit leiden tot rugklachten op latere leeftijd. Als je hier nu niks aan doet krijg je er zeker spijt van. Ik heb dit vroeger ook gehad en ben toen via de huisarts doorverwezen naar een (mensendieck) therapeut, heeft erg goed geholpen en heb nu een normale houding.

Het beste antwoord

Het ligt aan je leeftijd, als je jong en nog in de groei bent dan kan je rug zeer zeker krom groeien door een scheve houding aan te nemen. Andersom kan ook; je rug gaat weer recht groeien door een normale houding aan te nemen.

Op latere leeftijd kan je rugklachten krijgen als je hier niks aan doet, belangrijk is dus om hier zo snel mogelijk werk van te maken nu je nog in de groei bent. Nu kan dit nog redelijk ‘eenvoudig’ opgelost worden door therapie. (Op latere leeftijd kan dit niet meer of moeilijker.) Dit kan eventueel via de huisarts, die kan je doorverwijzen naar een therapeut als dit nodig is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties Top !! Ben er mee naar de dokter geweest en die zegt dat er door mij jonge leeftijd(18) nog niet veel aan de hand is. Zolang ik me maar blijf ccorrigeren om een rechte rug aan te houden.

Andere antwoorden (2)

Absoluut. Een fysiotherapeut of osteopaat zou dit kunnen vaststellen. En tevens de bewegingsbelemmering kunnen constateren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Hij heeft zich dit zelf aangeleerd zegt hij
Mensen die pijn hebben, lopen "naar de pijn", dat wil zeggen dat zij zo lopen dat het 't minste pijn doet. Als je dan weet dat je 'recht' moet ...zitten/lopen/staan... voor je gezondheid, dan is het ook logisch dat je als je dit niet doet, je lichaam geweld aan doet.

Bij oude(re) mensen zie je vaak dat ze een beetje krom lopen. Ook ik heb die neiging en zodra ik me dat realiseer strek ik mijn rug en loop ik weer recht, met een beetje meer pijn, dat wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Hij heeft zich dit zelf aangeleerd zegt hij