In hoeverre is een löyly/opgieting gezond?

Als in de löyly/opgieting in de sauna waarbij de temperatuur iets afneemt, maar de luchtvochtigheidsgraad flink toeeneemt. Gevolg is dat de gevoelstemperatuur plotseling sterk toeneemt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (3)

Hoewel alles in mijn lijf 'wegwezen !!!' schreeuwt als ik alleen maar de déur van een sauna opendoe, en nog eens een toontje harder als iemand opgiet, schijnt sauna alles bij elkaar (voor een normaal gezond mens) toch best gezond te zijn, mits met mate, niet te lang in het hele kamertje en goed weer afkoelen.

Om het zo gezond mogelijk te houden, is dat opgieten JUIST heel belangrijk, omdat anders bij een te lage luchtvochtigheid, de temperatuur ongemerkt te hoog zou kunnen oplopen.

Een goede sauna mag namelijk niet te heet zijn, maar ook zeker niet te droog. Het is alleen natuurlijk niet de bedoeling dat je uren en uren blijft zitten. Maximaal is het tien tot 15 minuten. En een normaal mens begint het tegen die tijd ook wel onaangenaam te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mensen die, zoals ik, astmatisch reageren bij een hoge luchtvochtigheid is een opgieting niet gezond. Ik ga er acuut van piepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gezond mens, die regelmatig sauna's bezoekt vindt een opgieting vaak heerlijk.

Gevoelsmatig stijgt de temeratuur door de luchtvochtigheid en ga je sneller transpireren. Dit geeft een heel aangenaam gevoel. Door de etherische olieën die ze in het water doen, ontstaat ook een heerlijke geur in de sauna. Ook dit wordt als aangenaam ervaren.

Een aufgüss is intenser dan een gewone saunagang. Wat betreft gezondheid is het even gezond als een reguliere sauna. Het gaat alleen wat sneller en heftiger. Heerlijk is het. Ik wil niks anders dan een aufgüss!!