Hoe groot kan een wrat worden? Waardoor wordt zijn grootte bepaald?

Papillomavirussen kunnen abnormale celgroei van huid en slijmvliezen teweegbrengen en zijn de veroorzakers van wratten. Het genoom codeert voor negen eiwitten.

In de basaalcellen van de huid begint vaak de wrat. Nu zijn de meeste wratten aan vingers/tenen niet groter dan een aantal mm. Maar is er een rede dat ze niet groter worden? Of verdwijnen de meeste gewoon voordat ze zo groot kunnen worden?

8 jaar geleden

Antwoorden (1)

De grootte van een wrat wordt bepaald door de aanwezigheid van het humaan papillomavirus (HPV). De grootte kan variëren van enkele millimeters tot meerdere centimeters. De grootte is afhankelijk van de locatie van de wrat, de leeftijd van de persoon en de immuniteit van het lichaam.
Bronnen:
5 maanden geleden