wat doet aluminium-zaagstof met je longen?

Van de zaagmachine komt ook stof af, zelfs met aluminium.

Als je dit inademt, zal dit op langere termijn oxideren, welke ( voor het lichaam)gevaarlijke stoffen komen daarbij vrij?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

Aluminiumstof zal evenals veel soorten houtstof en steenstof de longen (vooral) mechanisch irriteren. Er kunnen scheurtjes of gaatjes in longblaasjes ontstaan. Bovendien kan de irritatie leiden tot steriele ontsteking en tot fibrose. Van diverse soorten stof is bekend dat ze kankerbevorderend werken. Ook kunnen de longen door het stof gevoeliger worden voor andere soorten aantasting, bijv. door de zwaveldioxide in de lucht.
Aluminiumstof is dus zowel op korte als lange termijn zeer schadelijk voor de longen; zie de 3 bronnen!