Waarom zakken tandartsen in prijs?

Wat voor belang hebben tandartsen erbij door niet de maximumprijs voor hun verrichtingen te rekenen? Ze kunnen (mogen) er niet mee adverteren, patiënten wisselen niet vaak van tandarts, en hoe velen zullen er nou zijn die bij andere tandartsen de goedkoopste offerte proberen te scoren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) stelt maximumtarieven vast voor zorgaanbieders die tandheelkundige zorg leveren. De tandartsen mogen voor tandartsbehandelingen lagere tarieven te hanteren dan het maximumtarief.
Tandartspraktijken die goedkope kronen kunnen aanbieden werken vaak samen met tandtechnische laboratoria in het buitenland. Zo wordt voor een kroon die in Nederland wordt gemaakt gemiddeld € 280,- aan techniekkosten gevraagd. Voor dezelfde kroon vraagt men € 180,- indien die in het buitenland is gemaakt. In Azië zijn veel goedkope tandtechnische laboratoria gevestigd. De vaste tandartskosten van een kroon bedragen € 246,56. Het is natuurlijk de vraag wat de kwaliteit is van de goedkopere kronen. Er komen nog wel andere kosten bij, waaronder een röntgenfoto (€ 15,69) en verdoving (€ 14,01).
De vastgestelde prijs voor een Porseleinen kroon (Fortress) is € 580,00 en voor een porseleinen kroon (Zirkonium): € 615,00.
Er is dus flinke ruimte voor de broodnodige concurrentie waar sommige tandartsen dankbaar gebruik van maken, dacht de Minister.

Tandartsen gaan in Nederland meer en meer concurreren op de prijs. Steeds meer tandartspraktijken voelden de crisis. Patiënten komen minder vaak of blijven weg. Patiënten vragen om goedkope oplossingen voor hun gebit.
Sommige tandartspraktijken proberen met stuntprijzen nieuwe patiënten te lokken. Althans dat was volgens de berichten op 123tandarts.nl.

Marktwerking kan alleen succesvol zijn met voldoende aanbieders die willen concurreren en consumenten die op zoek gaan naar betere of goedkopere zorg. Dit blijkt in de praktijk anders uit te pakken. Consumenten gaan wel op zoek naar goedkopere zorg maar de tandartsen zitten niet te wachten op eendagsvliegen.
Volgens een recent bericht van de Consumentenbond is het niet zo dat tandartsen zitten te wachten op klanten die een eenmalige behandeling willen. Driekwart van het aantal ondervraagde tandartsen had geen zin om eenmalig op korte termijn een kroon te plaatsen. Tandartsen gaven volgens de Consumentenbond aan het zelfs te druk te hebben of geen trek te hebben in 'shoppers'. Als iemand echter vaste klant wilde worden, kon in bijna de helft van de gevallen een behandeling wel plaatsvinden.
In de praktijk blijkt er niets van dat tandartsen en masse zijn gaan concurreren en onder de maximumprijs gaan zitten .