kan ik zoenen met pfeiffer?

Ik heb gehoord dat in de tijd voor dat je klachten krijgt het meest besmettelijk bent en daarna zelfs met klachten minder n jaren daarna nog . Ik heb nu de klachten kan ik dan zoenen of niet? Zo niet wanneer ongeveer dan weer wel

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.7K
Ritsuka
8 jaar geleden
Doe maar niet voor de zekerheid
Computoon
8 jaar geleden
Als Pfeiffer het goed vindt wel...
tinus1969
8 jaar geleden
Heb je ook werkelijk aangetoond Pfeiffer?

Het beste antwoord

De ziekte van Pfeiffer (ook wel klierkoorts of Epstein-Barrvirus) is idd. besmettelijk en wel een zeer lange tijd.
Het bevindt zich voornamelijk in speeksel en kan dus door zoenen makkelijk overgebracht worden. Maar ook door het onderling delen van bijv. drinkglazen, bekers of kopjes.
Zolang je last ondervindt van de bijbehorende symptomen ben je besmettelijk en moet je besmetting vermijden. Dus o.a. niet zoenen en ook je eet en drinkgerei strikt voor jezelf houden.

Het is een ziekte waar vooral kinderen en jong volwassenen gevoelig voor zijn maar waarbij de symptomen kunnen verlopen van zeer mild (onmerkbaar) tot zeer ernstig.
Meestal geldt hoe ouder hoe heftiger de symptomen. Belangrijke symptomen zijn pijnlijk opgezette klieren in keel en halsstreek, algemeen ziektegevoel, soms gezwollen mild en lever waarbij geelzucht kan optreden.

Er is geen medicijn voor deze ziekte, het lichaam maakt zelf anti-stoffen aan om de ziekte te overwinnen. De meest voorgeschreven remedie door artsen is dan ook geruime tijd rust nemen, op je dieet letten ( vitaminerijk voedsel) en vooral naar je lichaam luisteren en niet overbelasten of blootstellen aan grote temperatuurwisselingen.

Het is een virus, dus antibiotica hebben geen enkel effect.
Het herstel zal meestal enige maanden of soms wel langer in beslag nemen, waarbij de vermoeidheid dan afneemt en verdwijnt.
Eenmaal een doorlopen besmetting maakt je verder immuun voor nieuwe besmettingen voor het Epstein-Barr virus en zul je daarna ook geen besmettingsbron meer zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt alleen, zonder de ander mogelijk te besmetten, zoenen met iemand die de ziekte van Pfeiffer al gehad heeft. Die heeft namelijk antistoffen opgebouwd en zal er niet opnieuw ziek door kunnen worden.
Amadea